suzuki.info.pl

Wszystko dookoła vitary i nie tylko (:
Dzisiaj jest pt mar 29, 2024 12:16 am

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 23 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna
Autor Wiadomość
Post: śr maja 21, 2014 8:54 am 
Offline
2" - starszy bagiennik

Rejestracja: sob lis 08, 2008 6:58 pm
Posty: 174
Lokalizacja: Jura, CH
Heja

Jako że sworzeń się już trochę zużył będę się brać za wymianę sierżanta. Aktualnie mam pol-calmini ale jest trochę za długi w komplecie z seryjnymi wahaczami wleczonymi, dlatego wymieniam na seryjnego sierżanta z dystansem od ORI.

Niestety warunki wymiany a'la terenowe, tzn. bez warsztatu, tyle dobrze że na betonie.
Tak po pierwszych oględzinach wydaje mi się, że mogę wymienić całość tak:
-blokuje koła przednie klinami, żeby samochód się nie ruszał
-podstawiam pod główkę mostu lewarek i "ulżę" mu, żeby zneutralizować ciężar wału
-odczepiam sprężynkę korektora
I w tym momencie mogę spokojnie odkręcić stary sierżant i wymienić na nowy.
Doradźcie proszę na co zwrócić uwagę i czy nie zabieram się do tego od złej strony. Czy nowy najpierw przykręcić do mostu czy do ramy?
Lepiej wymieniać na kołach czy na kobyłkach z kołami w powietrzu?

Z góry dzięki za rady.

_________________
Vitara Long 2.0 D I/C TURBO
Kumho KL-71 225x75R16
Escape 12000 (czasowo oddzielona od samochodu)


Na górę
Post: śr maja 21, 2014 9:33 am 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lis 12, 2009 10:13 pm
Posty: 2174
Lokalizacja: Warszawa
Silnik: 2.0 HDI
Model: XL7
Rok prod.: 2006
Tak. :)


A serio - wymieniasz na kołach, możesz ulżyć główce podstawiając lewar. Uważaj na zapieczone śruby, szczególnie te cztery w główce mostu - jak urwiesz to będziesz miał balet. Polcalmini niekoniecznie musiało trzymać wymiar mocowań do ramy - uszy na ramie możesz mieć porozginane albo pozaginane - duży śrubokręt pomaga w prostowaniu.
Ja najpierw podczepiałem do ramy - cholerstwo jest ciężkie i dobrze go podłapać żeby wisiał, potem na spokojnie układasz go na moście.

W nowym masz ten wichajster do spręzynki i konsolę przykręcaną do mostu?

_________________
Long 2.0 TD 1997r, polcalmini i MT > (...) > XL7 2.0 HDI
"Spijmy gorycz co uwiera, niech z trzeźwości nas rozbiera"


Na górę
Post: śr maja 21, 2014 10:03 am 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: ndz cze 16, 2013 11:08 pm
Posty: 813
Lokalizacja: Oława
Silnik: 1.6 L3.14dżi
Model: Blaszak
Hej

A ja powiem tak. Dla mnie robiąc lift (merc, focus, dystanse amora, wału i sierżant) to właśnie wstawienie dystansu sierżanta wspominam najgorzej. Strasznie ciężko mi to szło - ustawienie mostu względem dystansu, żeby to wszystko osiowo było, żeby wszystkie śruby (x4) pasowały. Robiłem już to trzy razy i więcej się za to nie biorę. Oczywiście mowa o warunkach bez kanału i podnośnika. W chwili obecnej, najpierw chyba pokusiłbym się o przykręcenie dystansu do mostu razem z sierżantem i później dopiero do ramy. Ale to tylko moja propozycja :P
PS: najtrudniej to pod blokiem wsadzić przedni most na swoje miejsce :lol: :lol:


Na górę
Post: śr maja 21, 2014 10:58 am 
Offline
3" - błotołaz
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lut 07, 2011 9:45 pm
Posty: 1351
Auto na kołach ma być. Podlozyc cos pod kola przod i tyl zaciagnac reczny.Podlozyc cos pod rame bo po odlaczenie sierzanta cale auto plywa wzgledem mostu. Podkladajac pod rame podnosniki uniknie sie plywania auta.

_________________
Czarna Vita 1.6 8V. Merc-Samara. Bodylift 2".Zawias 4".Bak lift 3". LPG Blos. Stalowy most. Simex 30"
Czerwone E30 cabrio-oryginał.


Na górę
Post: śr maja 21, 2014 12:07 pm 
Offline
Site Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 04, 2009 9:35 pm
Posty: 4485
Lokalizacja: Ursynów
Silnik: J20A
Model: Cabrio 2.0 JLX
Rok prod.: 1998
Jedna oczywista dodatkowa podpowiedź:
Podczepiasz sierżanta do ramy ale nie dokręcasz. Mocujesz go do główki mostu - dobrze jest mieć dodatkowy lewarek pod główką mostu aby można było delikatnie regulować mostem. Jak już tutaj ucelujesz to możesz dokręcić przy ramie po opuszczeniu samochodu z podnośnika - ważne aby dokręcać wahacz do ramy gdy zawieszenie jest w "normalnej" pozycji.
Tak jak pisali - najtrudniej jest przykręcić sierżanta z dystansem do mostu. Chyba, że masz dystans na 8 śrub a nie na 4 przelotowe.

_________________
DantHe SVC 2.0 'Myszka Miki' + kilka cm do lansu :) Obrazek


Na górę
Post: śr maja 21, 2014 12:27 pm 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: ndz cze 16, 2013 11:08 pm
Posty: 813
Lokalizacja: Oława
Silnik: 1.6 L3.14dżi
Model: Blaszak
danthe pisze:
Jedna oczywista dodatkowa podpowiedź:
Podczepiasz sierżanta do ramy ale nie dokręcasz. Mocujesz go do główki mostu - dobrze jest mieć dodatkowy lewarek pod główką mostu aby można było delikatnie regulować mostem. Jak już tutaj ucelujesz to możesz dokręcić przy ramie po opuszczeniu samochodu z podnośnika - ważne aby dokręcać wahacz do ramy gdy zawieszenie jest w "normalnej" pozycji.
Tak jak pisali - najtrudniej jest przykręcić sierżanta z dystansem do mostu. Chyba, że masz dystans na 8 śrub a nie na 4 przelotowe.


Ooo przypomniałem sobie.. dobrze @danthe pisze o 8 śrubach, znacznie ułatwia to pracę, ale musisz mieć odpowiednio wysoki dystans, bo np. do dystansu na 4 cm, raczej ciężko będzie to zrobić, śruba Ci się tam nie zmieści.


Na górę
Post: sob maja 31, 2014 10:16 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik

Rejestracja: sob lis 08, 2008 6:58 pm
Posty: 174
Lokalizacja: Jura, CH
Uff, w końcu mogłem usiąść do kompa (długa historia, w skrócie po operacji kolana zamieniłem czasowo samochód off-roadowy na rower i ... jest nieźle, mój aktualny rekord to 180km/dzień)
Ale wracając, dzięki wielkie za rady, tak jak przypuszczałem, przegapiłem parę rzeczy. Czyli reasumując:

1) Sprawdzamy czy mamy stopkę sworznia i wąs korektora ze sprężynką (dzięki Niedzwiadź za przypomnienie)
2) Namaczamy 4 śruby w łączące most ze stopką sierżanta na dzień-dwa przed planowaną wymianą żeby nam się nie ukręciły, bo "wtedy mamy balet"
3) Zaciągamy ręczny, blokujemy przednie koła, ewentualnie podstawiamy kobyłki pod ramę, ale tak, żeby tylne koła były na ziemi.
4) Podstawiamy pod główkę mostu lewarek, żeby nam wał nie wypadł i łatwiej było przykręcić nowy sierżant.
5) Wymieniamy sierżant, nie dokręcamy go do końca do ramy.
6) Opuszczamy samochód z kobyłek
7) Dokręcamy do końca sierżant do ramy (żeby silentbloki nie pracowały na postoju)

Ad 2. Czy ktoś z Was miał problem z odkręceniem starych śrub? Jak tak sobie zwizualizuję urwaną śrubę w moście, to na moim zadupiu prościej i taniej by było chyba inny samochód kupić niż się z tym wozić ... :?

Ad 5. Mam 4 przelotowe śruby, ale chyba najpierw przyłapię dwoma krótkimi śrubami dystans do główki a potem dwoma przelotowymi całość a potem krótkie zamienię na przelotowe. ech, będzie babranina, przekleństwa i brudne ręce ;-) i pewnie sąsiadka, stara prukwa jedna, będzie się znowu darła, że spać o 21:00 nie może bo hałasuję przed blokiem :evil:

_________________
Vitara Long 2.0 D I/C TURBO
Kumho KL-71 225x75R16
Escape 12000 (czasowo oddzielona od samochodu)


Na górę
Post: sob maja 31, 2014 10:29 pm 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob kwie 21, 2007 1:35 pm
Posty: 4769
Lokalizacja: Wrocław
Silnik: LPG16B
Nie czytałem całego wątku ale wymiana sierżanta na chodniku nawet przy ruchliwej ulicy to max 15 minut. Lewarek pod gruchę żeby nie obróciło mostu i jazda.

_________________
PS.
Przerabiasz lub podnosisz swoją Vitarę I lub Grand Vitarę I ?
Masz to w planie?
Zajrzyj na https://radzikone.pl - Zestawy i części do liftu, opony, wyciągarki i wiele innych !


Na górę
Post: ndz cze 01, 2014 11:04 am 
Offline
Site Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 04, 2009 9:35 pm
Posty: 4485
Lokalizacja: Ursynów
Silnik: J20A
Model: Cabrio 2.0 JLX
Rok prod.: 1998
radzik071 pisze:
Nie czytałem całego wątku ale wymiana sierżanta na chodniku nawet przy ruchliwej ulicy to max 15 minut. Lewarek pod gruchę żeby nie obróciło mostu i jazda.


To widać że nie czytałeś :)
Taka operacja robi sie bardziej skomplikowana w przypadku gdy mamy dystans kilka cm z przelotowymi śrubami. Ja wymieniałem kilka razy i czas wymiany miałem od przysłowiowych 15 minut do 2 godzin.

_________________
DantHe SVC 2.0 'Myszka Miki' + kilka cm do lansu :) Obrazek


Na górę
Post: pn cze 02, 2014 6:09 pm 
Offline
4" - błotny dziadek
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw mar 27, 2008 4:26 pm
Posty: 2689
Lokalizacja: Wrocław
Silnik: G16B
Model: Radzikone Edyszyn
Rok prod.: 1995
danthe pisze:
radzik071 pisze:
Nie czytałem całego wątku ale wymiana sierżanta na chodniku nawet przy ruchliwej ulicy to max 15 minut. Lewarek pod gruchę żeby nie obróciło mostu i jazda.


To widać że nie czytałeś :)
Taka operacja robi sie bardziej skomplikowana w przypadku gdy mamy dystans kilka cm z przelotowymi śrubami. Ja wymieniałem kilka razy i czas wymiany miałem od przysłowiowych 15 minut do 2 godzin.

Ja mogę potwierdzić, że Radzik wprawdzie nie całego sierżanta, ale wymieniał dystans sierżanta na polance w dosłowne 15 minut :mrgreen:

_________________
Futrzak->Vitka'89 ->Vitka'95->GV2000->Korozjara


Na górę
Post: pn cze 02, 2014 10:28 pm 
Offline
Site Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 04, 2009 9:35 pm
Posty: 4485
Lokalizacja: Ursynów
Silnik: J20A
Model: Cabrio 2.0 JLX
Rok prod.: 1998
zax pisze:
Ja mogę potwierdzić, że Radzik wprawdzie nie całego sierżanta, ale wymieniał dystans sierżanta na polance w dosłowne 15 minut :mrgreen:


Hmm. A po co wymieniać przelotowy dystans? Chyba, że na mniejszy lub większy :mrgreen:

_________________
DantHe SVC 2.0 'Myszka Miki' + kilka cm do lansu :) Obrazek


Na górę
Post: pn cze 02, 2014 10:41 pm 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lis 12, 2009 10:13 pm
Posty: 2174
Lokalizacja: Warszawa
Silnik: 2.0 HDI
Model: XL7
Rok prod.: 2006
Jak może być skręcone na dwie pary krótkich zamiast przelotowych to zostaw, nie ma co kombinować. Krótka śruba się trudniej złamie niż długa przelotowa ;)

przepraszam za brak ogonkow - wysłane z Tapetalka

_________________
Long 2.0 TD 1997r, polcalmini i MT > (...) > XL7 2.0 HDI
"Spijmy gorycz co uwiera, niech z trzeźwości nas rozbiera"


Na górę
Post: wt cze 03, 2014 8:40 pm 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob kwie 21, 2007 1:35 pm
Posty: 4769
Lokalizacja: Wrocław
Silnik: LPG16B
danthe pisze:
zax pisze:
Ja mogę potwierdzić, że Radzik wprawdzie nie całego sierżanta, ale wymieniał dystans sierżanta na polance w dosłowne 15 minut :mrgreen:


Hmm. A po co wymieniać przelotowy dystans? Chyba, że na mniejszy lub większy :mrgreen:


Ktoś musi przecież sprawdzać wytrzymałość prototypów . Akurat Zax nawinął się na ochotnika.
Tylko zapomniałem mu o tym powiedzieć :mrgreen:

_________________
PS.
Przerabiasz lub podnosisz swoją Vitarę I lub Grand Vitarę I ?
Masz to w planie?
Zajrzyj na https://radzikone.pl - Zestawy i części do liftu, opony, wyciągarki i wiele innych !


Na górę
Post: wt cze 03, 2014 9:36 pm 
Offline
4" - błotny dziadek
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw mar 27, 2008 4:26 pm
Posty: 2689
Lokalizacja: Wrocław
Silnik: G16B
Model: Radzikone Edyszyn
Rok prod.: 1995
radzik071 pisze:
danthe pisze:
zax pisze:
Ja mogę potwierdzić, że Radzik wprawdzie nie całego sierżanta, ale wymieniał dystans sierżanta na polance w dosłowne 15 minut :mrgreen:


Hmm. A po co wymieniać przelotowy dystans? Chyba, że na mniejszy lub większy :mrgreen:


Ktoś musi przecież sprawdzać wytrzymałość prototypów . Akurat Zax nawinął się na ochotnika.
Tylko zapomniałem mu o tym powiedzieć :mrgreen:

W tym aucie to już wszystko jest prototypowe, strach tym jeździć :mrgreen:

_________________
Futrzak->Vitka'89 ->Vitka'95->GV2000->Korozjara


Na górę
Post: wt cze 17, 2014 12:15 am 
Offline
2" - starszy bagiennik

Rejestracja: sob lis 08, 2008 6:58 pm
Posty: 174
Lokalizacja: Jura, CH
Uff, zrobione.
Za jednym przysiadem się nie dało - dwa wieczory trwała wymiana.
Wymagane narzędzia:
-14, 17, 19x2
-diaks
-tarcza do cięcia stali, fi 125, 1mm grubości (jedna nowa wystarczy, ale lepiej mieć na zapas, bo czasami te cieniasy się łamią)

kluczowe momenty:
-odkręcenie stopki sierżanta od gruchy mostu
-odkręcenie sworzni
-wybicie sworzni - jeśli nie wyjdą po kilku uderzeniach, najlepiej od razu odciąć ramiona sierżanta a potem przeciąć sworznie wewnątrz uch ramy (ciąć tam, gdzie silentblock wystaje z tulei sierżanta
-wpasowanie nowego sierżanta w ucha - jeśli ucha są za małe, najłatwiej rozeprzeć je śrubą z dwoma mutrami
-sprawdzenie czy nowe śruby łatwo się wkręcają w gruchę mostu (można przymierzyć razem w dystansem) - wszystkie cztery muszą razem się gładko wkręcić w gruch
-przykręcenie stopki sierżanta do gruchy ... eee, trochę się schodzi ;-). warto jest mieć jakiś pręt 2-3 mm cieńszy niż otwór w dystansie żeby za jego pomocą scentrować sąsiednie otwory stopka-dytans-grucha

Ja miałem dystans ze sklepiku firmowego czyli na dwa komplety krótkich śrubek, ale Sławek polecił tak czy inaczej dać długie śruby i skontrować je dwoma mutrami wewnątrz dystansu. Dzięki temu, że miałem taki dystans, mogłem przyłapać dwa otwory (po przekątnej) na dwie pary krótkich śrub a potem, jak już stopka-dystans-grucha znalazły się na miejscu, wkręciłem w wolne otwory długie śruby a potem zamieniłem te dwie pary krótkich na długie.

No i to by było na tyle. Dzięki wszystkim za przydatne rady.

_________________
Vitara Long 2.0 D I/C TURBO
Kumho KL-71 225x75R16
Escape 12000 (czasowo oddzielona od samochodu)


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 23 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 8 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl