suzuki.info.pl

Wszystko dookoła vitary i nie tylko (:
Dzisiaj jest sob kwie 27, 2024 8:30 pm

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
Post: śr lut 25, 2015 12:54 am 
Offline
1" - młody upalacz

Rejestracja: ndz lut 02, 2014 6:58 pm
Posty: 35
Lokalizacja: Kielno
Witam, w związku iż przerabiam zdeka swoją Vitarkę mam pytanie odnośnie ukł. kierowniczego.

Jaki powinien być kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy ?
Chodzi o to by kierownica po skręcie wracała spowrotem na swoje miejsce czyli pozycja 0 - jazda na wprost.

rysunek zdeczka przybliżający problemik:


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

_________________
vitara 1,6 8v


Na górę
Post: śr lut 25, 2015 6:23 am 
Offline
2" - starszy bagiennik
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt lut 11, 2014 8:36 pm
Posty: 409
Lokalizacja: Kraków
Info z wiki:

"Przykłady skutków błędnego ustawienia wyprzedzenia sworznia zwrotnicy:

wyprzedzenie sworznia zwrotnicy zbyt duże w kierunku jazdy (dodatnie): wysokie siły kierowania i utrzymywania kierunku;
wyprzedzenie sworznia zwrotnicy zbyt duże w kierunku przeciwnym (ujemne): niezadowalające powracanie w położenie do jazdy na wprost, wrażliwość na wady opon, skłonność do ściągania, zwiększona wrażliwość na wiatr boczny;
różne wartości pochylenia sworznia zwrotnicy po lewej i prawej stronie: skłonność do ściągania w bok, zwłaszcza w połączeniu z odpowiednimi reakcjami nawierzchni."


Na górę
Post: śr lut 25, 2015 8:56 am 
Offline
1" - młody upalacz

Rejestracja: ndz lut 02, 2014 6:58 pm
Posty: 35
Lokalizacja: Kielno
nono.....

a tak coś od siebie, z doświadczenia...
jak to wygląda w vitarze bądź w samuraju/patrolu/jeepie/pajero ? czy jest -/0/+ ??
jesli -/+ to ile *

_________________
vitara 1,6 8v


Na górę
Post: śr lut 25, 2015 9:12 am 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob kwie 21, 2007 1:35 pm
Posty: 4770
Lokalizacja: Wrocław
Silnik: LPG16B
powinno być na +

trzeba by poszukać w necie ile dokładnie dla vitary

_________________
PS.
Przerabiasz lub podnosisz swoją Vitarę I lub Grand Vitarę I ?
Masz to w planie?
Zajrzyj na https://radzikone.pl - Zestawy i części do liftu, opony, wyciągarki i wiele innych !


Na górę
Post: śr lut 25, 2015 9:26 am 
Offline
Site Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 04, 2009 9:35 pm
Posty: 4485
Lokalizacja: Ursynów
Silnik: J20A
Model: Cabrio 2.0 JLX
Rok prod.: 1998
Jakakolwiek ingerencja w wahacze (polcalmini i inne przesuwanie) powoduje zmianę tego parametru. A w Vitarze nie ma chyba możliwości regulacji kąta wyprzedzenia.

_________________
DantHe SVC 2.0 'Myszka Miki' + kilka cm do lansu :) Obrazek


Na górę
Post: śr lut 25, 2015 9:47 am 
Offline
4" - błotny dziadek

Rejestracja: czw paź 11, 2012 10:01 pm
Posty: 1511
Lokalizacja: Limanowa
Generalnie to możesz regulować kąt dystansem amora, dla vitary 1,6 kąt to 1 stopień.

_________________
93' 1,8 16v 235/75 MT, most stalowy diy,
Lift 4" merc w124 amory dobinsons, tył focus kombi, amory rav4
gutek.a4@gmail.com.


Na górę
Post: śr lut 25, 2015 10:18 am 
Offline
1" - młody upalacz

Rejestracja: ndz lut 02, 2014 6:58 pm
Posty: 35
Lokalizacja: Kielno
Bardzo dzięki za odp.

Ogólnie to nie chodzi o możliwości ustawiania w vitarze tylko o samą idee, dla tego też podałem że może być samurai patrol jeep pajero.

Wkładam do vitary sztywny most na przód, stąd takie pytanie.
Naczytałem się że przy minusowym koła nie chcą wracać na swoje miejsce, są problemy z utrzymaniem kierunku na wprost przy szybszej jeździe,
inni piszą że w mercedesach jest minus, następni ze w bmw jest na plusie,
jedni że gdy auto ma napęd na tył i silnik z tyłu dajemy na -, gdy auto ma napęd na 4 dajemy na 0, gdy naped na przod silnik z przodu to na plus - paranoja i bądź tu mądry,

Teraz ktoś zada pytanie jak można ustawić ten kąt na zwrotnicy w sztywnym moście - otóż sprawa banalnie prosta, wystarczy "dupkę" mostu dać wyżej i robi się minus, można dać niżej i robi się plus, stąd to pytanie.

Na logikę w sztywnym moście na zwrotnicy sprawa pewnie wygląda tak jak standardowym wózku sklepowym.
*jeśli damy na minus to sworzeń tak jakby pcha koło, przez co koła próbują znaleźć najlżejszy punkt "oporu" (przykładowo pchasz wózek do przodu, i próbując jechać teraz nim do tyłu kółka zawsze sie obrócą)
*jeśli damy na plus to sworzeń tak jakby koło ciągnie za sobą czyli nie ma możliwości by koło nie ustawiło się do kierunku jazdy na wprost (przykładowo pchanie wózka do przodu, bądź w bok - kółka ustawią się tak samo)
*nie wiem tylko jak wygląda tutaj kwestia 0, opierając się na przykładzie wózka, jeśli sworzeń będzie równo z kołem, może wystąpić sytuacja w której kółko postawi się w poprzek,

teraz należy wziąć poprawki:
- nie uwzględniałem możliwości kontrolowania kół (ukł. kierowniczy w wózku nie występuje)
- zakładam że oba koła są identyczne
- nie uwzględniałem że koła w wózku obracają się o 360* a w aucie może o jakies 75*

reasumując w moim przypadku powinno być przykładowo od 0 do +3*
jeśli źle myślę poprawcie mnie, jeśli założenie jest dobre proszę o potwierdzenie :mrgreen:

P.S wiem że w drifcie daje się kąt wyprzedzenia zwrotnicy na mega minus(stąd tak kozacko kładące się koło wleczone podczas skrętu), ale tutaj chodzi wyłącznie o kąt pochylenia koła (większa powierzchnia styku kół z ziemią = większa przyczepność kół przednich), mimo mega minusa koła "wracają" tak by się wydawało - tylko że tam występują całkiem inne siły, z resztą na sztywnym moscie nie mamy za bardzo możliwości regulacji kąta pochylenia koła. nie ma jednak sensu dalej ciągnąć tematu o drifcie, ponieważ chodzi tutaj o terenówki, jazdę na wprost, powracanie kierownicy, :mrgreen: :lol:

_________________
vitara 1,6 8v


Na górę
Post: śr lut 25, 2015 10:34 am 
Offline
Site Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 04, 2009 9:35 pm
Posty: 4485
Lokalizacja: Ursynów
Silnik: J20A
Model: Cabrio 2.0 JLX
Rok prod.: 1998
Powinien być tak jak jest w dokumentacji i zazwyczaj jest to "+" jak już pisali inni - lepsze prowadzenie i brak kłopotów z powrotem kierownicy.
Ustaw na "0" lub "-" w samochodzie gdzie powinno być na "+" i przejedź się po asfalcie. Zobaczysz jak trudno jest utrzymać się we własnym pasie :) Podobny efekt uzyskasz dokręcając maglownicę mocno tak żeby kierownica nie wracała.

W mercedesach tylno-napędowych może i jest na "-" ale tam jest inaczej to poustawiane wszystko - koła się mocno wykładają przy skręcie.

_________________
DantHe SVC 2.0 'Myszka Miki' + kilka cm do lansu :) Obrazek


Na górę
Post: śr lut 25, 2015 12:10 pm 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: czw sty 22, 2009 4:05 pm
Posty: 1145
Lokalizacja: wawa
panteclaw pisze:
inni piszą że w mercedesach jest minus, następni ze w bmw jest na plusie,
jedni że gdy auto ma napęd na tył i silnik z tyłu dajemy na -, gdy auto ma napęd na 4 dajemy na 0, gdy naped na przod silnik z przodu to na plus - paranoja i bądź tu mądry,

Chyba ci się pomylił kąt wyprzedzenia ze zbieżnością.
W tylnonapędowych autach koła mają tendencję do "rozjeżdżania się", więc są ustawiane bardziej zbieżnie niż w przednionapędowych.
Wyprzedzenie zwrotnicy powinno być zawsze dodatnie.
"Kładzenie się koła" w zakręcie jest efektem bardzo dużego wyprzedzenia. Kiedyś tak sobie ustawiłem w samuraiu (bo mam regulowane wachacze). Wyglądało kozacko, ale jeździć się na tym bez wspomagania nie dało :mrgreen:


Na górę
Post: śr lut 25, 2015 12:31 pm 
Offline
Site Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 04, 2009 9:35 pm
Posty: 4485
Lokalizacja: Ursynów
Silnik: J20A
Model: Cabrio 2.0 JLX
Rok prod.: 1998
W mercedesie w210 jest +5*:
zbieżnośc kół przód 0*10' +/- 10' ustawiać w stanie niezaładowanym
pochylenie koła przód -0*,37' +/- 20' z regulacją
wyprzedzenie sworznia zwrotnicy 5*22' +/- 30' z regulacją
zbierznośc kół tył 0*33' +/- 07'
pochylenie koła tył -1*30' +/- 30' - bez regulacji

_________________
DantHe SVC 2.0 'Myszka Miki' + kilka cm do lansu :) Obrazek


Na górę
Post: śr lut 25, 2015 1:31 pm 
Offline
1" - młody upalacz

Rejestracja: ndz lut 02, 2014 6:58 pm
Posty: 35
Lokalizacja: Kielno
no i wszystko jasne, bardzo dziękuję wszystkim za pomoc,

_________________
vitara 1,6 8v


Na górę
Post: czw lut 26, 2015 1:14 am 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob kwie 21, 2007 1:35 pm
Posty: 4770
Lokalizacja: Wrocław
Silnik: LPG16B
powinno być na +

Ale...
Mamy toykę z wstawionym sztywnym mostem i kąt zwrotnicy jest -6 stopni

Jak to zobaczyliśmy stwierdziliśmy, że się nie będzie dało jeździć i ja mówiłem, że kierownica nigdy po zakręcie nie wróci na swoje miejsce.
Nie wiem co to za czary ale wraca i jeździ się dobrze :)

mimo wszystko nie polecam

_________________
PS.
Przerabiasz lub podnosisz swoją Vitarę I lub Grand Vitarę I ?
Masz to w planie?
Zajrzyj na https://radzikone.pl - Zestawy i części do liftu, opony, wyciągarki i wiele innych !


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 63 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl