suzuki.info.pl

Wszystko dookoła vitary i nie tylko (:
Dzisiaj jest czw mar 28, 2024 11:25 am

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
Post: śr mar 07, 2018 8:36 am 
Offline
1" - młody upalacz

Rejestracja: pn cze 10, 2013 2:34 pm
Posty: 25
Lokalizacja: Warszawa Wawer
Silnik: 1.6 16v
Model: Long
Rok prod.: 1992
Od dłuższego czasu denerwował mnie biegający po tylnej kanapie fotelik. Niby pas go trzymał, a fotelik przechylał się na boki, obracał w osi pionowej, poziomej i w ogóle brykał. Dodatkowo biorąc pod uwagę naturalne brykanie cennej zawartości fotelika, najczęściej znajdował się w rozmaitych dziwnych pozycjach, zamiast w tej zapewniającej optymalne bezpieczeństwo.
Vitara naturalnie nie jest wyposażona w ISOFIX, przynajmniej ta z 92 roku. Kanapa do longa jednak wyróżnia się wagą (jakby robił ją inny projektant niż resztę) i solidnością, stwierdziłem zatem że nic nie stoi na przeszkodzie aby naprawić ten błąd.
W moim przypadku fotelik jeździ za kierowcą, ponieważ w przypadku zderzenia czołowego kierowca naturalnie chroni siebie, a więc również to co znajduje się za nim. Zacząłem od lewej strony, czyli od strony drzwi. ISOFIX może zacisnąć się na pręcie o średnicy 6mm. Korzystając ze znajomości w warsztacie udało mi się pozyskać solidny pręt wygięty w kształcie litery U, z nagwintowanymi końcami. Podobny element można znaleźć w sklepach metalowych, albo w postaci gotowej, albo po rozcięciu i nagwintowaniu atestowanej szekli o podobnym przekroju. Przymierzając fotelik z ISOFIX wyznaczyłem pozycję pierwszego otworu, drugi może być dowolnie, byleby tylko był ustawiony w przybliżeniu poziomo w stosunku do pierwszego a nie pionowo (inaczej w trakcie dzwonu całość zadziała na zginanie). Płaskownik zastosowany w kanapie jest hartowany, więc przebicie się przez wierzchnią warstwę wymaga ostrego wiertła 6, ale potem już idzie.
Początkowo miałem zastosować nakrętki kontrujące ze strony drzwi, lub kroplę spawu, ale okazało się że odchylenia w pozycji otworów podczas wiercenia (czyli moja niedbałość :oops: )wystarczyły, by element naturalnie wytwarzał siłę kontrującą. Z drugiej strony są nakrętki z podkładkami.
Obrazek
Mocowanie prawe początkowo zamierzałem wykonać przez przewiercenie rurki kanapy. Ostatecznie zdecydowałem się na wariant "miękki", czyli atestowane ogniwo z pręta 6mm, zaszyte w pętli z taśmy z pasów bezpieczeństwa. W teorii szycia tego ustrojstwa należy podobno zadbać o to, by obszar przyszycia taśm miał długość podobną lub większą niż szerokość taśmy. Z tego względu przeszyłem całość na kwadratową "kopertę" nicią poliestrową. Ogniwo można założyć od strony bagażnika, a potem przełożyć na stronę kabiny przy składaniu kanapy.
Taki "miękki" wariant wymaga przytrzymania ręką przy zapinaniu, ale nie koliduje ze składaniem kanapy, i nie wymaga ściągania tapicerki przy montażu.
Obrazek
Całość działa świetnie, fotelik trzyma się podobnie jak przy prawdziwym ISOFIX i wreszcie nie biega po kanapie. Oczywiście, cały patent stosuję w przypadku w którym do zapinania dzieci w foteliku stosowany jest niezależnie pas samochodu, a nie tylko pas fotelika. Home made ISOFIX ma wyłącznie funkcję stabilizującą, i zwiększa bezpieczeństwo w stosunku do zastosowania tylko pasa, ale nie odpowiada za zapewnienie bezpieczeństwa.


Na górę
Post: pn kwie 23, 2018 11:22 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik

Rejestracja: pt mar 13, 2015 12:26 pm
Posty: 246
Lokalizacja: Rzeszów
Silnik: 1.6 8v
Model: JLX
Rok prod.: 1990
Isofix powinien być mocowany do karoserii tak jak pasy.
Ale mogę się mylić

_________________
Vitara 1.6 '90
Radzik 4"
Nalewka Sahara rozmiarowo 30"
BesterLocker :mrgreen:


Na górę
Post: wt kwie 24, 2018 8:25 am 
Offline
3" - błotołaz
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw gru 27, 2012 11:06 am
Posty: 583
Lokalizacja: Łańcut / Rzeszów
E, przecież składa się razem z kanapą... Z resztą isofix ma tylko trzymać fotelik, żeby się nie przemieszczał w normalnym użytkowaniu. A w razie wypadku siłę mają przyjąć pasy bezpieczeństwa.


Z resztą sprzączki od pasów też są chyba w większości przypadków mocowane do kanapy a dopiero kanapa zatrzaskami do nadwozia.


Na górę
Post: wt kwie 24, 2018 4:58 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik

Rejestracja: pt mar 13, 2015 12:26 pm
Posty: 246
Lokalizacja: Rzeszów
Silnik: 1.6 8v
Model: JLX
Rok prod.: 1990
Chyba nie.
Pewnie są inne ale we wszystkich samochodach jakie do tej pory widziałem to po podniesieniu kanapy klamry pasów zostają przy podłodze.
Co więcej pierwsza grupa wagowa fotelików jest wyposażona w zintegrowane pasy i w razie wypadku to właśnie isofix przenosi obciążenie plus noga bazy.
Mogę się mylić.

Natomiast w rozwiązaniu kolegi piszącego post mowa tu tylko o stabilizacji także teoretycznie wszystko git.

_________________
Vitara 1.6 '90
Radzik 4"
Nalewka Sahara rozmiarowo 30"
BesterLocker :mrgreen:


Na górę
Post: wt kwie 24, 2018 9:36 pm 
Offline
3" - błotołaz
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw gru 27, 2012 11:06 am
Posty: 583
Lokalizacja: Łańcut / Rzeszów
Wiesz co, chyba faktycznie masz rację z tymi pasami... Jakoś tak pomyślałem przez pryzmat Vitary. Bo w niej najpierw się kładzie oparcie a potem podnosi całość i sprzączki są do kanapy przykręcone.
A w cywilizowanych autach zwykle najpierw się podnosi siedzisko, sprzączki lądują na podłodze i przykrywa je kładzione oparcie, przez co podłoga jest mniej lub bardziej równa.

A w tej pierwszej grupie to nie jest tak, że i tak muszą być przypięte pasem? Wiem, że isofix ma podane obciążenie do iluś tam kg niby, ale wydawało mi się, że to tak tylko dodatkowo a pasy mają spełnić swoją funkcje w razie czego.

Ale tematu też nie zgłębiałem, bo nie miałem nigdy auta z isofixem o-)
Choć teraz kolejny fotelik kupiłem "z" bo na razie jeździ u teściów i się nie wala po kanapie. W vitarze nie będzie to wadziło a może faktycznie wykorzystam tak jak marzan.


Na górę
Post: wt kwie 24, 2018 10:50 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik

Rejestracja: pt mar 13, 2015 12:26 pm
Posty: 246
Lokalizacja: Rzeszów
Silnik: 1.6 8v
Model: JLX
Rok prod.: 1990
Być może można dopiąć pasami samochodowymi ale w tym co ja mam (MaxiCosi) nie ma miejsca na pasy.
https://youtu.be/Z2JsnjqHuaY

_________________
Vitara 1.6 '90
Radzik 4"
Nalewka Sahara rozmiarowo 30"
BesterLocker :mrgreen:


Na górę
Post: śr kwie 25, 2018 5:58 am 
Offline
Moderator

Rejestracja: wt lut 13, 2007 9:17 pm
Posty: 5117
Lokalizacja: Wojkowice Kościelne
Silnik: H27A
Model: GV XL7
Rok prod.: 2003
To zależy od konstrukcji tylnej kanapy. W XL7 isofix jest w kanapie, a ona jest przesuwna.

_________________
XL7 2,7 V6 form Juesej.


Na górę
Post: śr kwie 25, 2018 6:17 am 
Offline
2" - starszy bagiennik

Rejestracja: pt mar 13, 2015 12:26 pm
Posty: 246
Lokalizacja: Rzeszów
Silnik: 1.6 8v
Model: JLX
Rok prod.: 1990
O widzisz. Myślałem, że pasy zawsze do podłogi bo nie widziałem innych rozwiązań.
Malo widziałem :mrgreen:

_________________
Vitara 1.6 '90
Radzik 4"
Nalewka Sahara rozmiarowo 30"
BesterLocker :mrgreen:


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl