"W Polsce tablice zabytkowe może otrzymać samochód, którego wiek przekracza 25 lat. Odstępstwo od tej reguły obowiązuje wyłącznie jeśli on jest unikatowy. Co to znaczy? Otóż pojazdem unikatowym jest auto, które było produkowane przez bardzo krótki okres w małym nakładzie (np. Renault Spider), prototyp lub pojazd, w którym zastosowano wyjątkowe rozwiązania techniczne.
Jeśli dany oldtimer jest związany z ważnym politykiem, gwiazdą bądź wydarzeniem historycznym w takim przypadku również może pretendować do otrzymania zabytkowych tablic. Prawo nie dopuszcza jednak uzyskania tego zaszczytnego tytułu, jeżeli nasze auto nie jest w 75% samochodem wyposażonym w oryginalne części.
"Ile kosztuje rejestracja pojazdu zabytkowego?
Rejestracja zabytkowego pojazdu nie jest tania. Za ekspertyzy rzeczoznawców samochodowych przyjdzie nam zapłacić kilkaset złotych. Droższe od zwyczajnych są również zabytkowe tablice rejestracyjne."
link:
http://autokult.pl/2010/09/11/jak-zarej ... -tablicach"Istnieje możliwość rejestrowania jako zabytek także samochodów młodszych niż 25 lat. Warunkiem koniecznym w takim przypadku jest, aby samochód spełniał
Samochód posiada oryginalne wykonanie albo został starannie odrestaurowany
Został wiernie zrekonstruowany w zgodzie z technologią z okresu jego produkcji
Wiąże się z historycznymi wydarzeniami bądź ważnymi osobistościami
Zawiera unikatowe projekty i rozwiązania związane z konstrukcją samochodu
Stanowi swoiste udokumentowanie ważnych stadiów rozwoju techniki motoryzacyjnej
Ma związek z istotnymi osiągnięciami w dziedzinie sportu"
link:
http://formalnosci.pl/komunikacyjne/kup ... oku-8221/1"Opłaty za:
sporządzenie ?białej karty? ? 250 zł,
badanie techniczne ? 250 zł,
wpis do ewidencji zabytków techniki ? 5,50 zł.
(źródło: motofakty.pl ? stan na 29 stycznia 2007 r.)
Opłaty w wydziale komunikacji:
za zabytkowe (żółte) tablice rejestracyjne:
samochodowe ? 100 zł,
motocyklowe ? 50 zł;
za wydanie:
pozwolenia czasowego ? 12 zł,
dowodu rejestracyjnego ? 48 zł,
kompletu znaków legalizacyjnych ? 11 zł,
nalepki kontrolnej na szybę ? 16,50 zł;
opłata ewidencyjna za wydanie:
pozwolenia czasowego ? 1 zł,
dowodu rejestracyjnego ? 1 zł,
nalepki kontrolnej ? 1 zł,
zalegalizowanych tablic rejestracyjnych ? 1 zł,
karty pojazdu dla pojazdu samochodowego ? 1 zł.
Razem:
Za rejestrację zabytkowego samochodu przyjdzie nam zapłacić prawie 700 zł:
250 zł + 250 zł + 5,50 zł + 100 zł + 92,50 zł = 698 zł
Opłata skarbowa:
pełnomocnictwo ? 17 zł,
opłata nie obowiązuje, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa."
link:
http://www.gazetapodatnika.pl/artykuly/ ... a_3045.htmplusy i minusy:
"Co zyskamy rejestrując auto jako zabytkowe? Przede wszystkim bezterminową rejestracje i brak obowiązkowych przeglądów technicznych ( jeden przegląd techniczny na całą żywotność auta), ochronę auta przez organy państwowe, czyli inaczej mówiąc dopłaty od państwa na konserwację ?ruchomego zabytku?. A także piękne wyróżniające się tablice.
Warto również dodać, że istniejące w Polsce kluby aut tego typu zawierają własne bardzo korzystne umowy z ubezpieczycielami. Dodatkowo ubezpieczyciele posiadaczom tego typu pojazdów oferują krótkoterminowe polisy OC.
Posiadanie takich tablic niesie za sobą również kilka wad. Po pierwsze, problemy z wyjazdem za granice kraju, na co musimy uzyskać specjalną zgodę wojewódzkiego konserwatora zabytków. Po trzecie, auta zabytkowego nie można modyfikować w żaden sposób, wszelki tuning i wymiana silnika odpadają. Ponadto osoba posiadająca taki pojazd jest zobowiązana pod rygorem grzywny, a nawet pozbawienia wolności o niego dbać."
co o tym myślicie?
ps. jest ktoś z opolszczyzny władny to "załatwić"???