suzuki.info.pl

Wszystko dookoła vitary i nie tylko (:
Dzisiaj jest sob kwie 27, 2024 11:42 pm

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
Post: wt gru 18, 2012 12:23 pm 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: czw sty 22, 2009 4:05 pm
Posty: 1145
Lokalizacja: wawa
Kiedyś był wątek o kabelku diagnostycznym. Miał powstać do niego software alternatywny dla rhinoview.
No i tak się złożyło, że pod choinkę mogę udostępnić pierwszą wersję, której nie jest wstyd pokazać :D

Jakby ktoś chciał, to pisać pw - nie zrobiłem sobie jeszcze www, więc na razie mogę tylko puścić meilem.
Instalka to niecałe 4MB... ale najpierw (jeżeli ktoś nie ma) trzeba sobie jednorazowo zainstalować runtime .net i db:
http://www.microsoft.com/en-us/download ... x?id=24872
http://www.microsoft.com/en-us/download ... px?id=5783

Testowane na win XP, ale powinno działać na wszystkich nowszych windach (a może i przez wine).
Soft jest freeware.
Support jest proporcjonalny do ceny softu :mrgreen:


Na górę
Post: wt gru 18, 2012 1:00 pm 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt sty 04, 2008 7:27 pm
Posty: 3382
Lokalizacja: Koleczkowo
mega fajnie :D
Jakaś przejściówka ze standardowego interface'u OBD na wtyczkę ALDL?
czy może trzeba sobie wyrzeźbić coś, w stylu: RS232 na megaspeszyledyszyn sygnał?
Nie rozgryzałem sygnałów do/z sterownika, bo zbyt egzotycznym mi się wydał a i potrzeby nie było.

_________________
była Vitara, teraz 2 inne Suzy w domu :)
... i skośnookie 4x4 innej marki :wink:


Na górę
Post: wt gru 18, 2012 1:30 pm 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: czw sty 22, 2009 4:05 pm
Posty: 1145
Lokalizacja: wawa
piotrk pisze:
Jakaś przejściówka ze standardowego interface'u OBD na wtyczkę ALDL?
czy może trzeba sobie wyrzeźbić coś, w stylu: RS232 na megaspeszyledyszyn sygnał?

Eeee... nie rozumiem pytań :roll:
Interfejsem jest ten kabelek, którym hienowałem. Z jednej strony wlutowujesz w wiązkę, z drugiej wtykasz w laptopa i już.


Na górę
Post: wt gru 18, 2012 1:52 pm 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt sty 04, 2008 7:27 pm
Posty: 3382
Lokalizacja: Koleczkowo
Aha, w takim razie epizod hienowania speszaledyszyn kabelkiem mnie ominął chyba, stąd moje lamerskie pytania odnośnie sygnałów używanych przy transmisji (i de facto sposobu tejże transmisji), bo ja mam np. u siebie w sterowniku gniazdo ALDL z którym nie specjalnie wiem co zrobić, a służy właśnie do diagnostyki.
Wiem, że są przejściówki z OBDII na ALDL.

Nie kasztanie zatem dalej :mrgreen: chwalebnym natomiast jest, że się softem dzielisz :!: :D

_________________
była Vitara, teraz 2 inne Suzy w domu :)
... i skośnookie 4x4 innej marki :wink:


Na górę
Post: wt gru 18, 2012 3:01 pm 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: czw sty 22, 2009 4:05 pm
Posty: 1145
Lokalizacja: wawa
piotrk pisze:
Wiem, że są przejściówki z OBDII na ALDL.

Nie chcę ci burzyć światopoglądu, ale jesteś w tzw. mylnym błędzie :)
To że gniazdo ma kształt taki jak w pojazdach z interfejsem OBD2, nie oznacza że jest tam protokół OBD2.
Po prostu jest inny kształt wtyczki i wtedy stosuje się takie fizyczne przejściówki z kształtu aldl->obd.
Poza tym aldl (używany np przez stare GM) i sdl (używany przez stare suzuki) nie mają ze sobą wiele wspólnego.
Dla utrudnienia - w niektórych gniazdach o kształcie obd2 można znaleźć jednocześnie protokoły OBD1 i OBD2.
Dla dodatkowego zaciemnienia - występowało "OBD1 over OBD2", czyli stary protokół komunikacyjny w nowej warstwie transportowej.

Generalnie:
Firmy motoryzacyjne nie ułatwiają zadania i można się doktoryzować do upadłego :evil:


Na górę
Post: wt gru 18, 2012 3:27 pm 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt sty 04, 2008 7:27 pm
Posty: 3382
Lokalizacja: Koleczkowo
kostuch wiem, wiem, wiem.
Kiedyś przeszedłem tą ścieżkę i wiem jakie to skomplikowana w autach z lat 90tych.
Stąd moje niezrozumiałe na pierwszy rzut oka pytania :mrgreen:

Przejściówki są na pewno i nie jest to tylko przejście fizyczne, w sensie kształtu wtyczki i kolejności pinów, ale także sygnałowe, gdzie poziomy napięć są dostosowane. Oczywiście do suzuki są dostępne ... domyślasz się jak ;-)
Protokoły to kolejny temat, ale jak już Ci się uda coś tam "zagadać" lub "podsłuchać" to protokół można próbować zaimplementować (oczywiście kolejne problemy: skąd brać wiedzę, jakie są maszyny stanów, co można zmienić, jaki jest format danych). I tak dalej i tak dalej ...

Tak czy siak dla mnie to nieogarnialny temat. Można zrobić doktorat, na co naprawdę nie mam ochoty ;-)
koniec kasztanów, bo nie długo nie będzie wiadomo o co chodzi :D

_________________
była Vitara, teraz 2 inne Suzy w domu :)
... i skośnookie 4x4 innej marki :wink:


Na górę
Post: śr gru 19, 2012 3:17 pm 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: czw sty 22, 2009 4:05 pm
Posty: 1145
Lokalizacja: wawa
Na szybko HOW-TO do softu.
Kiedyś się to zaszyje w programie... :P

Cytuj:
Założenie:
Kabelek został poprawnie zainstalowany w systemie i widoczny jest w menedżerze urządzeń jako port COM.

Settings
--------

Klikamy 'Detect Interface Hardware'.
Powinien pokazać się numer seryjny a na pasku statusu pokazać się nazwa modelu na zielonym tle.
W 'COM Settings' wybieramy:
- port na którym zainstalowany jest interfejs
- prędkość transmisji (w zależności od ECU i modelu interfejsu: 7812, 15625 lub 19200)
- bits 8
- parity NONE
- stop bits 1
- flow control NONE
Klikamy 'Open Port'
Na pasku statusu powinien pokazać się na zielono "COM status: OPEN".
Zmiana parametrów portu dostępna ponownie po kliknięciu 'Close Port'.
W 'Logfiles Settings' ustawiamy katalog w którym będą zapisywane logi z monitoringu i opcjonalnie max wielkość logu.
'Log option' określa czy będą logowane surowe dane przesyłane z ECU czy przekonwertowane do wartości rzeczywistych.
W 'Mode settings' można wybrać uproszczony interfejs użytkownika (basic) lub zaawansowany (advanced).
Po zaznaczeniu opcji 'autostart' program od razu po uruchomieniu rozpoczyna monitorowanie i/lub logowanie.
Opcji autostart należy używać gdy mamy przetestowaną stabilną konfigurację sprzętową (np. nie zmienia się port COM)
i chcemy aby dane zbierały się automatycznie po uruchomieniu (np. SDMon umieszczony w autostarcie windows).
Parametry te należy po ustawieniu zapisać 'Save Configuration'.
Po poprawnym ustawieniu parametrów należy w 'ECU Settings' dokonać detekcji modelu ECU w aucie (zalecane) lub wybrać go ręcznie.
Po wykryciu znanego modelu, na pasku statusu pokaże się na zielono jego symbol.
'Refresh rate' określa jak często ECU będzie odpytywany o parametry pracy.


Gauges
------

Wskaźniki pokazują parametry pracy silnika (pod warunkiem, że wybrano je do listy odświeżania w zakładce 'Tables').
Odświeżanie działa od momentu jego uruchomienia przez 'Start Refreshing'.
Jeżeli zaznazony zostanie checkbox 'Draw chart during refresh', na bieżąco będzie również rysowany wykres w zakładce 'Live Chart'.
Suwak 'Wheels calibration' służy do bieżącego korygowania wyświetlanej prędkości po zmianie wielkości kół i/lub przełożeń.
Przycisk 'Default' przywraca kalibrację zapisaną w pliku konfiguracyjnym. Ustawioną kalibrację można zapisać klikając
'Save settings' na poprzedniej zakładce.
'Start Logging' rozpoczyna logowanie parametrów do pliku bez odświeżania wskaźników - zalecane jeżeli jest zbierane dużo parametrów,
nie ma warunków do bieżącej analizy pracy silnika (bo jedziemy) lub chcemy później analizować plik offline.


DTCs i FLAGs
------------

'Check DTCs' wyświetla bieżące i historyczne błędy (odpowiednio w oknach 'Current DTCs' i 'Stored DTCs').
'Check FLAGs' wyświetla bieżący status ECU.
'Reset ECU' kasuje błędy i gasi CheckEngine (pod warunkiem, że przyczyna błędów została usunięta).


Live Data
---------

Wyświetla surowe dane otrzymane z ECU i przeliczone na rzeczywiste wartości.
Wartości dwubajtowe (w kolorach) są dodatkowo przeliczane w małej tabelce. Jeżeli odczytywany jest tylko starszy bajt, wartość
jest przedstawiana na niebiesko jako przybliżona, dla tylko młodszego bajtu jest wyświetlane na czerwono ostrzeżenie.
'Click to refresh once' pobiera parametry z ECU jednorazowo (na podstawie konfiguracji w zakładce 'Tables')
Checkbox 'Refresh all' powoduje że z ECU pobrane zostaną na żądanie wszystkie dostępne parametry.
'Free query' pozwala wysłać do ECU dowolne polecenie (pod warunkiem, że znamy jego składnię).
Jeżeli jest uruchomione cykliczne odświeżanie i/lub logowanie w zakładce 'Gauges', to możliwość odpytywania ad-hoc jest zablokowana.


Live Chart
----------
Jeżeli został zaznaczony checkbox 'Draw chart during refresh' w zakładce 'Gauges', podczas odświeżania rysowany jest wykres.
Zatrzymanie odświeżania powoduje zatrzymanie rysowania wykresu. Na wykresie mieści się 60 próbek w trybie fifo.
Wykres można skalować i przesuwać w osi X, przeciągając myszką po interesującym fragmencie.
Wartości parametrów można zobaczyć zaznaczając checkbox 'Show values'.
Wizualizowane wykresy można ukrywać wybierając odpowiednie checkboxy po prawej stronie i następnie klikając 'Update chart'.


Charts Viewer
-------------

Zapisany podczas logowania plik można otworzyć do analizy.
Format pliku to "YYYY-MM-HH HH24_MI_SS-sdlog.csv" czyli data i godzina rozpoczęcia logowania.
Wykres można skalować i przesuwać w osi X, przeciągając myszką po interesującym fragmencie.
Wartości parametrów można zobaczyć zaznaczając checkbox 'Show values'. W przypadku dużej ilości próbek na wykresie,
nie należy używac tej opcji bo wykres robi się nieczytelny.
Wizualizowane wykresy można ukrywać wybierając odpowiednie checkboxy po prawej stronie i następnie klikając 'Update chart'.


Tables
------

Tabele tylko do odczytu (referencyjne):
ECU table - spis obsługiwanych modeli ECU i orientacyjnie gdzie były stosowane
FUNCTION table - spis obsługiwanych funkcji ECU
DTC table - spis obsługiwanych błędów ECU
FLAG table - spis obsługiwanych statusów ECU

Tabele mapowań:
FUNCTION MAP table - przypisanie funkcji do adresu
DTC MAP table - przypisanie kodu błędu
FLAG MAP table - przypisanie statusu

Tabela przeliczników:
Factors table - mnożniki i przesunięcia dla odczytywanch z ECU wartości

Tabela runtime:
Refresh and Log - definicje, które funkcję będą odświeżane a które logowane do pliku

Kliknięcie w pierwszą kolumnę tabel ECU lub FUNCTION powoduje założenie filtra na tabele edycyjne.
Np. kliknięcie na 1103 w tabeli ECU i BATT w tabeli FUNCTION, ograniczy wyświetlane zestawy danych w tabelach mapowań i tabelach
przeliczników oraz runtime.
Przyciski 'Refresh' zdejmują filtry z poszczególnych tabel.

W tabeli runtime checkboxami zaznacza się, które funkcje zostaną pobrane z ECU w procesie odświeżania i/lub logowania.
Uwaga: funkcje zaznaczone do logowania zostaną automatycznie zaznaczone jako funkcje do odświeżenia, ale nie na odwrót!
'Commit' zapisuje zmiany. Na ich podstawie będą odświeżane wskaźniki w 'Gauges', dane w 'Live data' i wykres 'Live chart'.
'Checked only' wyświetla tylko te funkcje, które będą odświeżane lub logowane.

Tabele mapowań są wstępnie skonfigurowane na podstawie informacji dostępnych w internecie, ale ze względu na brak możliwości
przetestowania wszystkich modeli ECU, mogą zawierać błędy. Użytkownik może sam zmienić definicje mapowań.

Przypadki błędów w mapowaniach:
Np.
Wykryty został ECU=1103.
Po kliknięciu w funkcję VSS (speed sensor) widać, że jest ona zdefiniowana jako dostępna pod adresem 7.
Jeżeli zmiana prędkości auta powoduje zmiany odczytów pod innym adresem niż 7 (widoczne w zakładce 'Live Data'), to należy
w kolumnie Address wpisać odpowiedni adres i zapisać przez 'Commit'.

Np.
Wykryty został ECU=1112.
Po kliknięciu w funkcję BATT (Battery Voltage) widać, że jest ona mnożona przez współczynnik 0.078 aby uzyskać rzeczywistą wartość.
Jeżeli wyświetlana wartość jest różna od wskazanej woltomierzem, to należy ten współczynnik skorygować i zapisać przez 'Commit'.
Uwaga: Przesunięcie, czyli kolumna offset używana jest dla funkcji posiadających wartości ujemne (np. dla WTS minimalna wartość
odczytana z ECU odpowiada dla tego ECU -40 stopni Celciusa).

Np.
Wykryty został ECU=1601.
Po kliknięciu w funkcję FLAG1 widać, że bit 4 wskazuje na położenie przepustnicy 'IDLE_SW'. Jeżeli wciskanie pedału gazu powoduje,
że zmienia się inny bit, należy w tej tabeli zmienić mapowanie i zapisać przez 'Commit'.
itd...


Na górę
Post: wt sty 01, 2013 10:08 pm 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: czw sty 22, 2009 4:05 pm
Posty: 1145
Lokalizacja: wawa
FYI
Nowa wersja do ściągnięcia. Parę błędów usuniętych, parę dodanych :)
http://www.skeletondevices.com/sdmon.html


Na górę
Post: czw sty 17, 2013 2:43 pm 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: czw sty 22, 2009 4:05 pm
Posty: 1145
Lokalizacja: wawa
FYI
Nowa wersja 1.05 do ściągnięcia. Parę błędów usuniętych, parę dodanych :)
http://www.skeletondevices.com/sdmon.html


Na górę
Post: czw gru 05, 2013 8:37 pm 
Offline
1" - młody upalacz

Rejestracja: wt sty 30, 2007 11:18 am
Posty: 23
Czy taki kabelek jest gdzieś jeszcze w sprzedaży? Albo ktoś wie od czego taki kabelek można zaadopotować?

_________________
vitara long 1993 1,6 16V


Na górę
Post: czw gru 05, 2013 8:59 pm 
Offline
Moderator

Rejestracja: wt lut 13, 2007 9:17 pm
Posty: 5117
Lokalizacja: Wojkowice Kościelne
Silnik: H27A
Model: GV XL7
Rok prod.: 2003
cenzura... ugodziłeś Kostucha w sam środek serca :mrgreen:

Po za tym nie czytasz co zostało napisane w tym wątku :evil:

_________________
XL7 2,7 V6 form Juesej.


Na górę
Post: pt gru 06, 2013 2:11 pm 
Offline
3" - błotołaz

Rejestracja: czw sty 22, 2009 4:05 pm
Posty: 1145
Lokalizacja: wawa
Jak ktoś chce posiąść magiczny kabelek, to PW.

A tak "bajdełej", apropos mojego softu, to z powodu permanentnego braku czasu jego rozwój jest hmmm... niezbyt szybki.
Jakby ktoś przypadkiem znał .Net, nudził się oraz chciał zostać sławnym, podziwianym i adorowanym przez ubłoconą zgraję facetów w militarnych wdziankach :mrgreen: , to przekazałbym źródła w dobre ręce.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 32 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl