suzuki.info.pl

Wszystko dookoła vitary i nie tylko (:
Dzisiaj jest sob kwie 27, 2024 9:31 am

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna
Autor Wiadomość
Post: pt lis 13, 2009 11:19 am 
Offline
2" - starszy bagiennik

Rejestracja: śr lip 09, 2008 9:20 am
Posty: 207
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Mam kilka pytań do kolegów z silnikiem 1.9TD.

1. Czy ktoś z Was wie jaką temperaturę zadziałania powinien mieć włącznik termiczny wentylatora? (Może ktoś ma ochotę poświęcić kilka łyków płynu chłodniczego i wykręci u siebie i sprawdzi?)
2. Jakim temperaturom odpowiadają kreski na wskaźniku temperatury w turbodieslu?
3. W jakim położeniu macie wskazówkę temperatury na nagrzanym silniku?

_________________
Była Suzuki Vitara 1.9 TD 2000r
Obecnie Suzuki Grand Vitara 2.0 TD 2003r


Na górę
Post: pn lis 16, 2009 11:31 am 
Offline
2" - starszy bagiennik

Rejestracja: śr lip 09, 2008 9:20 am
Posty: 207
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Widzę, że cisza w temacie... Wymieniłem włącznik. Wymontowany miał 95-86 stopni. Zastanawia mnie czy tyle powinno być, ponieważ często załączał wentylator - nawet w zimne dni po kilkunastu minutach w korku. Założyłem 97-92 stopnie i tu główne pytanie czy nie przegrzeję silnika? Jak na razie nawet nie załączył wicherka. Temperatura w normie.

_________________
Była Suzuki Vitara 1.9 TD 2000r
Obecnie Suzuki Grand Vitara 2.0 TD 2003r


Na górę
Post: pn lis 16, 2009 12:23 pm 
Offline
3" - błotołaz
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lip 24, 2009 11:49 am
Posty: 821
polecam zadać kopię pytania na elektroda.pl dział elektronika samochodowa

_________________
j20a wreszcie kupione


Na górę
Post: pn lis 16, 2009 12:27 pm 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt sty 04, 2008 7:27 pm
Posty: 3382
Lokalizacja: Koleczkowo
Krzychu pisze:
Założyłem 97-92 stopnie i tu główne pytanie czy nie przegrzeję silnika? Jak na razie nawet nie załączył wicherka. Temperatura w normie.
Skoro temp. w normie to nie ma co się przejmować ;) wg. mnie silnik nie ma szans się przegrzać, mimo, że dolny próg załączenia wentylatora został podniesiony o 6'C. 92 stopnie to nadal nie jest wiele.
PS: jak miałem samochód z elektrycznym wentylatorem to zmotałem sobie manualny włącznik wentylatora ... tak w razie W ... a w samochodzie terenowym to uznałbym to za wręcz obowiązkowy gadżet :mrgreen:

_________________
była Vitara, teraz 2 inne Suzy w domu :)
... i skośnookie 4x4 innej marki :wink:


Na górę
Post: pn lis 16, 2009 1:21 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik

Rejestracja: śr lip 09, 2008 9:20 am
Posty: 207
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
piotrk pisze:
Skoro temp. w normie to nie ma co się przejmować ;) wg. mnie silnik nie ma szans się przegrzać, mimo, że dolny próg załączenia wentylatora został podniesiony o 6'C. 92 stopnie to nadal nie jest wiele.
PS: jak miałem samochód z elektrycznym wentylatorem to zmotałem sobie manualny włącznik wentylatora ... tak w razie W ... a w samochodzie terenowym to uznałbym to za wręcz obowiązkowy gadżet :mrgreen:


W razie W... To zawsze można wysiąść i zmostkować przewody dochodzące do czujnika :wink: Jeszcze chwila i zacznie mi na desce brakować miejsca na włączniki od dodatkowych "obowiązkowych gadżetów" :lol:

_________________
Była Suzuki Vitara 1.9 TD 2000r
Obecnie Suzuki Grand Vitara 2.0 TD 2003r


Na górę
Post: pn lis 16, 2009 1:42 pm 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt sty 04, 2008 7:27 pm
Posty: 3382
Lokalizacja: Koleczkowo
chodziło mi o to, że odpalasz wentylator _przed_ "katowaniem" lub, np. w Turcji, latem, na autostradzie w korku, który przemieszcza się 2km/h, lub przed ostrym, długim podjazdem w górach itd. itp. - zaczynasz gada chłodzić _zanim_ się nagrzeje porządnie ... ;)
drutować na szybko to zawsze można :mrgreen:
ale to tak tylko wspomniałem o tej opcji ... :roll:

_________________
była Vitara, teraz 2 inne Suzy w domu :)
... i skośnookie 4x4 innej marki :wink:


Na górę
Post: pn lis 16, 2009 2:32 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik

Rejestracja: śr lip 09, 2008 9:20 am
Posty: 207
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Wiem, wiem... Z drugiej strony, można jednak osiągnąć efekt odwrotny. Można spowodować niedogrzanie, co dla diesla z turbiną może mieć złe skutki. Pomyślimy, zobaczymy :wink:

_________________
Była Suzuki Vitara 1.9 TD 2000r
Obecnie Suzuki Grand Vitara 2.0 TD 2003r


Na górę
Post: pn lis 16, 2009 4:03 pm 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt sty 04, 2008 7:27 pm
Posty: 3382
Lokalizacja: Koleczkowo
niedogrzania nie spowodujesz, bo masz jeszcze termostat, który steruje obiegami. Jak będzie za zimno to zamknie duży i sobie możesz dmuchać w chłodnice ile chcesz ... ;)

_________________
była Vitara, teraz 2 inne Suzy w domu :)
... i skośnookie 4x4 innej marki :wink:


Na górę
Post: pn lis 16, 2009 11:18 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik

Rejestracja: sob lis 08, 2008 6:58 pm
Posty: 174
Lokalizacja: Jura, CH
Tak uogólniając, to w terenówce najbardziej pożądany jest przełącznik 3 pozycyjny:
1) ręczne włączanie wentylatora (równoległe do czujnika)
2) sterowanie tylko czujnikiem
3) wyłączenie wentylatora (szeregowo z czujnikiem + czerwona lampka sygnalizacyjna)

1 - o tym pisał piotrk
2 - normalna jazda
3 - przed przejazdem przez głęboką wodę/bagno, lepiej wyłączyć wentylator, żeby silniczek wentylatora pod oporem wody/mazi się nie spalił jak w pewnej chwili przyjdzie mu do głowy się załączyć - lepiej zaryzykować wjechanie na czerwone pole temperatury niż rozwalić trwale wentylator i mieć z głowy dalszą jazdę

_________________
Vitara Long 2.0 D I/C TURBO
Kumho KL-71 225x75R16
Escape 12000 (czasowo oddzielona od samochodu)


Na górę
Post: wt lis 17, 2009 12:00 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik

Rejestracja: śr lip 09, 2008 9:20 am
Posty: 207
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
piotrk pisze:
niedogrzania nie spowodujesz, bo masz jeszcze termostat, który steruje obiegami. Jak będzie za zimno to zamknie duży i sobie możesz dmuchać w chłodnice ile chcesz ... ;)


Faktycznie :oops: jakoś mi to wypadło z głowy :oops:

x-bowman pisze:
Tak uogólniając, to w terenówce najbardziej pożądany jest przełącznik 3 pozycyjny:
1) ręczne włączanie wentylatora (równoległe do czujnika)
2) sterowanie tylko czujnikiem
3) wyłączenie wentylatora (szeregowo z czujnikiem + czerwona lampka sygnalizacyjna)

1 - o tym pisał piotrk
2 - normalna jazda
3 - przed przejazdem przez głęboką wodę/bagno, lepiej wyłączyć wentylator, żeby silniczek wentylatora pod oporem wody/mazi się nie spalił jak w pewnej chwili przyjdzie mu do głowy się załączyć - lepiej zaryzykować wjechanie na czerwone pole temperatury niż rozwalić trwale wentylator i mieć z głowy dalszą jazdę


Takie rozwiązanie mi się podoba...

_________________
Była Suzuki Vitara 1.9 TD 2000r
Obecnie Suzuki Grand Vitara 2.0 TD 2003r


Na górę
Post: czw gru 10, 2009 11:41 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik

Rejestracja: śr lip 09, 2008 9:20 am
Posty: 207
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Czas odpowiedzieć samemu sobie. Mam nadzieję, że moje odpowiadanie na własne pytania nie będzie odbierane jako łamanie regulaminu forum, tylko jako informacje dla innych :wink:
Termowłącznik założony przeze mnie to strzał w dziesiątkę. Doświadczalnie sprawdziłem temperaturę załączenia i na skali wskażnika jest prawie to samo. Różnicą jest jednak częstotliwość załączania :mrgreen: Silnik chodzi pięknie i jakby bardziej miękko i ciszej. Mam wrażenie, że przy poprzednim termowłączniku bywał lekko niedogrzany. Ale to oczywiście tylko moje subiektywne odczucie.
Dziękuję za pomoc. Rozwiązanie zaproponowane przez x-bowman'a wykonam w wolnej chwili.

_________________
Była Suzuki Vitara 1.9 TD 2000r
Obecnie Suzuki Grand Vitara 2.0 TD 2003r


Na górę
Post: pt gru 11, 2009 12:05 am 
Offline
Site Admin

Rejestracja: wt wrz 19, 2006 1:42 pm
Posty: 3113
Lokalizacja: warszawa
twoja odpowiedz jest ok mysle ze czekamy na wiecej mało jest diesieli i kazda rada sie przyda :wink:

_________________
Vitara 2,0 16v, LJ 80


Na górę
Post: pt gru 11, 2009 11:03 am 
Offline
2" - starszy bagiennik

Rejestracja: sob lis 08, 2008 6:58 pm
Posty: 174
Lokalizacja: Jura, CH
Krzychu pisze:
Termowłącznik założony przeze mnie to strzał w dziesiątkę. Doświadczalnie sprawdziłem temperaturę załączenia i na skali wskażnika jest prawie to samo. Różnicą jest jednak częstotliwość załączania :mrgreen: Silnik chodzi pięknie i jakby bardziej miękko i ciszej. Mam wrażenie, że przy poprzednim termowłączniku bywał lekko niedogrzany.

Koniecznie sprawdź termostat, a najlepiej od razu wymień - to pewnie nie będzie duża kwota. Jeśli rzeczywiście na poprzednim termowyłączniku (który załączał wentylator częściej) silnik był niedogrzany, to może oznaczać, że termostat Ci nie trzyma i cały czas masz duży obieg, przez co częstotliwość włączania wentylatora bezpośrednio wpływa na temperaturę silnika (a tak być nie powinno).
Ani to zdrowe dla wentylatora anie dla silnika.

Moim zdaniem, wentylatora żeby nie wiem jak często się włączał, to przy sprawnym termostacie nie może spowodować niedogrzania silnika, no chyba że jest -30 stopni a wiatr z wentylatora jest na tyle silny, że wychładza bezpośrednio blok silnika. Poprawcie mnie proszę jeśli się mylę.

_________________
Vitara Long 2.0 D I/C TURBO
Kumho KL-71 225x75R16
Escape 12000 (czasowo oddzielona od samochodu)


Na górę
Post: pt gru 11, 2009 11:46 am 
Offline
2" - starszy bagiennik

Rejestracja: śr lip 09, 2008 9:20 am
Posty: 207
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Termostat sprawdzony i wyczyszczony. Autko szybko się grzeje i dopiero otwiera duży obieg. Chyba od początku powinienem napisać, że całą zabawa z termowłącznikiem odbyłem przy okazji wymiany chłodnicy i wypłukaniu układu z "cudownego uszczelniacza". Po przeczytaniu tego co napisałeś i przemyśleniu stwierdzam, że chyba jednak bardziej pomogło (wyczyszczenie termostatu bo zafajdany był niemiłosiernie i faktycznie mogł się nie domykać) Chyba częściowo obaliłeś moją teorię :lol:
Jednak tylko częściowo, ponieważ:
Jeśli termostat byłby otwarty, silnik przez to niedogrzany, płyn w całym dużym obiegu a czujnik umieszczony w chłodnicy mimo tego załączał wentylatory - to jednak czujnik też musiał mieć zbyt niską temperaturę załączania.
Czujnik czyli termowłącznik :wink:

Dobrze kombinuję?

_________________
Była Suzuki Vitara 1.9 TD 2000r
Obecnie Suzuki Grand Vitara 2.0 TD 2003r


Ostatnio zmieniony pt gru 11, 2009 11:58 am przez Krzychu, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
Post: pt gru 11, 2009 11:57 am 
Offline
2" - starszy bagiennik

Rejestracja: sob lis 08, 2008 6:58 pm
Posty: 174
Lokalizacja: Jura, CH
Krzychu pisze:
Chyba częściowo obaliłeś moją teorię :lol:

Częściowo to można 0,7 obalić ... jak człowiek niezwyczajny i nie dotrwa do końca flaszki :mrgreen:

_________________
Vitara Long 2.0 D I/C TURBO
Kumho KL-71 225x75R16
Escape 12000 (czasowo oddzielona od samochodu)


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 45 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl