suzuki.info.pl
http://suzuki.info.pl/forum/

Diesel vw w vitarze
http://suzuki.info.pl/forum/viewtopic.php?f=6&t=7386
Strona 1 z 4

Autor:  Faja [ sob mar 10, 2012 11:43 pm ]
Tytuł:  Diesel vw w vitarze

Postaram się opisać poszczególne etapy przeszczepu diesla koncernu vag do vitary. Jest to silnik 1,9 tdi. Silnik ze skrzynią połączony został poprzez flanszę łączącą wykonaną z blachy 10mm. Zakupiłem takową od człowieka obecnego na forum samuraja. Miała ona wykonane otwory pod silnik vw, natomiast otwory pod skrzynię vitary wykonałem we własnym zakresie. Zamieszczam skany zapisków dotyczących flanszy, silnika itp.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Koło zamachowe zostaje z vitary. Po wybiciu łożyska wałka sprzęgłowego należy roztoczyć otwór środkowy na wymiar wału volkswagena fi 43, wywiercić nowe otwory mocujące, splanować powierzchnię styku z wałem korbowym, powierzchnię pod łby śrub mocujących, wykonać podkładkę pod koło zamachowe o wymiarach fi43 x fi85 o grubości 4,5mm i w niej również wywiercić otwory zgodne z wałem vw.

Obrazek

Aby podeprzeć końcówkę wałka sprzęgłowego w otwór wewnętrzny wału korbowego wciskamy łożysko igiełkowe o wymiarach fi21 x fi15 x 16mm. Teraz wytaczamy tulejkę pomiędzy końcówkę wałka sprzęgłowego vitary a to łożysko-wymiary tulejki fi10 x fi15 x 24mm.

Zakładamy największą tarczę sprzęgłową jaka się mieści do tego koła zamachowego- fi 215mm oczywiście od vitary. Stosujemy nowe śruby zamachu M 10 x1x20 ? 6 sztuk.

Jedna ze śrub łączących flanszę z silnikiem koliduje z obudową skrzyni biegów-skrzynia w tym miejscu wymaga delikatnego podszlifowania.

Kolejnym etapem jest wykonanie łap zawieszenia silnika ? łapa od strony pasażera jest jednocześnie wspornikiem mocowania linki sprzęgłowej. Zastosowałem oryginalne poduszki vitary. Zamieszczam zdjęcie elementów mocowanych do bloku silnika które należy dorobić. Łapa od str.pasażera to element nr 1 a od str. kierowcy to nr 7.

Obrazek

Kolejne elementy to nr 2 ? napinacz inaczej poprowadzonego paska napędu pompy wody i alternatora-rolka napinacza jest oryginalna od tego silnika.

Nr 4 to mocowanie alternatora który należy przenieść na stronę pasażera aby nie kolidował z przekładnią kierowniczą. Jest tu również rolka prowadząca wspomniany wcześniej pasek wieloklinowy. Ta rolka występuje oryginalnie w rozrządzie tego silnika-tu znalazła podobne zastosowanie.

Nr 3 to mocowanie pompki wspomagania-pompka pozostaje od vw jednak trzeba przenieść ją wyżej w miejsce po alternatorze aby nie kolidowała z drążkiem kierowniczym.

Nr 5 i 6 to napinacz i wsporni czek pompki wspomagania.

To zdjęcie obrazuje przebieg paska. Jak widać pasek styka się z kołem pasowym wału w dwóch miejscach.

Obrazek

Następnym elementem podlegającym przeróbce jest miska olejowa, która zahacza o gruchę przedniego mostu oraz drążek kierowniczy. Tutaj warto wspomnieć o obniżeniu przedniego mostu. Zabieg ten poprawia kąt pracy przednich półosi po lifcie oraz zmniejsza wielkość wcięcia jakie należy wykonać w misce olejowej. Przy okazji rzeźby miski przeniosłem w inne miejsce korek spustu oleju. Dodatkową zaletą obniżenia mostu jest możliwość poprowadzenia wydechu z turbiny w dół i pomiędzy przednim wałem a skrzynią biegów na stronę kierowcy- na oryginalną stronę vitary.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

CDN...

Autor:  kacjen [ ndz mar 11, 2012 8:28 am ]
Tytuł:  Re: Diesel vw w vitarze

Super. Czekamy na dalsze szczegóły.

Autor:  Faja [ ndz mar 11, 2012 10:27 pm ]
Tytuł:  Re: Diesel vw w vitarze

Jeżeli silnik z dawcy ułożony był poprzecznie- np. golf III, passat b4- to wymienić należy podstawę filtra oleju na tą pochodzącą z silnika ułożonego wzdłużnie np. passat b5, audi. Jest to konieczne, ponieważ w poprzecznie ułożonych silnikach filtr dość mocno odstaje od silnika i się nie zmieści w komorze silnikowej. Można też zastosować krótszy filtr, ale jego oznaczeń nie pamiętam.

Obrazek

Ważnym elementem o którym trzeba pamiętać to wykonanie znaku określającego GMP tłoka 1-szego cylindra co konieczne jest podczas wymiany rozrządu. Oryginalnie w tych silnikach znak ten wybity jest na kole zamachowym i należy go zgrać z odpowiednim oznaczeniem na skrzyni biegów. Po swapie nie mamy ani koła zamachowego volkswagena ani skrzyni z odnośnikiem. Tak więc trzeba zespolić silnik ze skrzynią volkswagena, ustawić znaki i wykonać nacięcia od strony pasków na kole pasowym wału i obudowie. Tutaj uwaga-koła zamachowe silników ułożonych poprzecznie mają znak w innym miejscu niż ułożone wzdłużnie. Tak samo skrzynie biegów. Trzeba o tym pamiętać. A jeżeli nie mamy do dyspozycji skrzyni od volkswagena to pozostaje wykręcenie wtryskiwacza, włożenie w jego gniazdo cienkiego długiego przedmiotu który oprze się o denko tłoka i kręcenie wałem.

Obrazek

Kolejny element to rozrusznik. Oryginalny oczywiście jest za słaby. Poszukujemy rozrusznika o mocy co najmniej 1,8 kW, kręcącego się w prawą stronę, z 8 lub 9-cioma zębami zębnika, z podparciem końcówki wałka we własnej obudowie, o rozstawie śrub mocujących 105 mm i z elektromagnesem umieszczonym we właściwym miejscu? Podobno pasuje rozrusznik z vitary z automatyczną skrzynią i silnikiem bodajże 2,0 ale ja tego nie sprawdzałem. Szukałem bardziej dostępnego i tańszego rozwiązania. Po kilku próbach udało dopasować się dwa rozruszniki od BMW- 2,5 tds o mocy 2,2kW oraz 325 tds o mocy 1,8 kW. Ten pierwszy to potwór ? żeby go dopasować trzeba było podszlifować blok silnika, wnękę w skrzyni i częściowo jego obudowę. Konieczne też było wykonanie dystansu odsuwającego go od skrzyni o grubości 25 mm. Widać to na zamieszczonym zdjęciu.

Obrazek

Ten drugi okazał się mniej kłopotliwy-pasuje i kręci bardzo dobrze ale też wymagał wykonania dystansu o grubości tym razem 19mm.

Następnie wykonać trzeba podłączenie wężyków układu chłodzenia do nagrzewnicy, połączyć pompę podciśnienia z serwem, pompkę wspomagania-gwint połączenia pasuje bez przeróbek, umieścić i podłączyć filtr paliwa. Nie usuwałem pompki paliwa ze zbiornika gdyż nie utrudnia ona zasysania paliwa przez pompę wtryskową. Umieściłem w kabinie włącznik uruchamiający ją w celu np. odpowietrzenia układu po wymianie filtra.

Do chłodzenia silnika potrzebna jest wydajniejsza chłodnica. Po wielu przymiarkach zastosowałem chłodnicę od ursusa C-330. Po lekkiej przeróbce umieściłem ją poziomo. Jest zamontowana na wspólnym stelażu wraz z intercoolerem pochodzącym z Kia carnival.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przepływ powietrza wspomaga płaski wentylator pochodzący prawdopodobnie z Audi z chłodnicy klimatyzacji. Włączany jest włącznikiem umieszczonym na przerobionej pokrywie termostatu przez przekaźnik. Dodatkowo można go włączyć włącznikiem z kabiny. Oryginalnie pokrywka termostatu wykonana jest z plastiku i zakończona jest króćcem kierującym płyn chłodniczy do dolnego króćca chłodnicy. Króciec ten skierowany jest przeciwnie do chłodnicy co utrudnia wykonanie połączenia z chłodnicą. Wykonałem więc nową pokrywę z gniazdem na włącznik termiczny wentylatora i z króćcem skierowanym we właściwą stronę-do przodu auta.

CDN...

Autor:  Faja [ wt mar 13, 2012 10:22 pm ]
Tytuł:  Re: Diesel vw w vitarze

Wydech wykonałem z rury fi 50mm z tłumikiem drgań, jedną strumienicą i jednym tłumikiem przelotowym. Część turbiny i pierwszą część wydechu owinąłem taśmą żaroodporną co znacznie obniżyło temperaturę okolicy wydechu.

Po umieszczeniu wszystkich elementów pod maską zostało mało miejsca na filtr powietrza. Jedyne co udało mi się upchnąć to duży wkład filtra z vw transportera T4 i to bez obudowy. Widać go na zdjęciu przedziału silnika.

Działaniem świec żarowych steruje przycisk w kabinie uruchamiający przekaźnik.

Do tego momentu przeróbek zakres prac dla td i tdi jest taki sam, gdyż mocowania silnika, skrzyni biegów i koła zamachowego są identyczne. Przy 1,6 td zostałoby jeszcze podłączenie linki gazu do pompy wtryskowej. Przy tdi walka z elektroniką.

Zastanawiając się nad wyborem silnika vw w grę wchodziły właściwie dwie konstrukcje. Albo stary i dobry 1,6 td pozbawiony elektroniki z wtryskiem pośrednim, albo 1,9 tdi sterowany komputerem z wtryskiem bezpośrednim. Jest jeszcze 1,9 td ? następca 1,6 td ale pomimo większej pojemności ma mniejszą moc i moment obrotowy, pali trochę więcej, jest trochę cięższy i ma problem ze ścinającym się klinem na wale korbowym. Poza tym 1,6 może zakręcić się na wyższe obroty-podobno ma rodowód bęzynowy?

Natomiast za tdi przemawia moc i moment łatwy do podkręcenia, doskonała diagnostyka za pomocą ogólnodostępnych i darmowych programów, większa sprawność, łatwiejszy rozruch zimą, duża elastyczność, ogromna dostępność na naszym rynku i wbrew pozorom wodoodporność.

CDN...

Autor:  zeshky [ śr mar 14, 2012 7:58 am ]
Tytuł:  Re: Diesel vw w vitarze

Cytuj:
Zastanawiając się nad wyborem silnika vw w grę wchodziły właściwie dwie konstrukcje. Albo stary i dobry 1,6 td pozbawiony elektroniki z wtryskiem pośrednim, albo 1,9 tdi sterowany komputerem z wtryskiem bezpośrednim. Jest jeszcze 1,9 td ? następca 1,6 td ale pomimo większej pojemności ma mniejszą moc i moment obrotowy, pali trochę więcej, jest trochę cięższy i ma problem ze ścinającym się klinem na wale korbowym. Poza tym 1,6 może zakręcić się na wyższe obroty-podobno ma rodowód bęzynowy?


1.6 TD ma ten sam problem ze ścinającym się klinem. Gdybym miał wybierać między 1.6 a 1.9TD to wybrałbym to drugie, bo możesz wsadzić wał od 1.9TDI i masz problem z klinem z głowy, dodatkowo wsadzasz boost pina z 1.6TD i masz większą moc, ok. 90KM. Dłubane 1.9TD osiągają 115-130KM

Autor:  Faja [ czw mar 15, 2012 9:58 pm ]
Tytuł:  Re: Diesel vw w vitarze

Teraz elektronika silnika. Opiszę schemat popularnego silnika o oznaczeniu 1z i mocy wyjściowej 90 koni. Wersje 110 konne mają trochę inną wiązkę elektryczną, inny sterownik silnika, inne turbo i jeszcze parę innych szczegółów.

Jeśli mamy już kompletny silnik to potrzebujemy jeszcze komputera, kompletnej wiązki ze złączem komputera, zaworu sterującego turbosprężarką i potencjometr pedału gazu. Przyda się też złącze diagnostyczne do podłączenia laptopa.

Dla ułatwienia wybieramy sterownik bez immobilaisera. Były dwa takowe- o oznaczeniach 028 906 021 C oraz FB.

Wiązka komputera jest w jednym kawałku. Z jednej strony znajduje się 68-pinowe złącze komputera, od niego odchodzi mnóstwo przewodów zakończonych różnymi wtyczkami. Większość usuniemy?

https://picasaweb.google.com/lh/photo/v ... directlink

Pierwszy schemat to oryginalny schemat połączeń podzespołów tego silnika.

https://picasaweb.google.com/lh/photo/Q ... directlink

Schemat drugi to instalacja odchudzona do niezbędnego minimum zapewniającego pracę silnika.

https://picasaweb.google.com/lh/photo/5 ... directlink

Jak widać nie jest to takie straszne. Większość niezbędnych podzespołów elektrycznych mamy już w silniku-pięć elementów zawiera pompa wtryskowa, G80 to część składowa trzeciego wtryskiwacza, czujniki temperatury silnika umieszczone są w jednej obudowie i wetknięte w plastikowy króciec płynu przy głowicy, G28 jest wetknięty w blok silnika. Z elementów zewnętrznych zostaje tylko pedał gazu i N-75 regulujący pracę turbiny. Złącza łączące te elementy zawiera wiązka, także nic nie trzeba przerabiać. Tak więc mając wiązkę musimy odnaleźć i zostawić następujące kostki:

- złącze sterownika ? 68pin
- złącze pompy wtryskowej ? 3pin
- złącze pompy wtryskowej ? 8pin
-duże zbiorcze okrągłe złącze przy głowicy-24pin
- złącze czujnika obrotów silnika pod pompą wtryskową ? 2pin
- złącze czujnika wzniosu iglicy 3-go wtryskiwacza ? 2pin
- złącze potencjometru pedału gazu ? 6pin
- złącze zaworu turbosprężarki ? 2pin

Z wiązki musimy odnaleźć też pojedyncze kabelki i inne złącza. Podaję nr pinu złącza komputera do którego prowadzi dany kabelek i co trzeba z nim zrobić:


- masa pin 1, 24, 46 ? połączyć z masą
- zasilanie pin 23, 38, 45, 68 ? połączyć z zasilaniem po przekręceniu kluczyka poprzez bezpiecznik
- linia diagnostyczna pin 61 ? połączyć ze złączem diagnostycznym
- doprowadzenie sygnału z alternatora pin 39 ? doprowadzić sygnał z alternatora z jego pinu nr 2
- zewrzeć styki złącza czujnika pedału sprzęgła piny 33 i 17
- zewrzeć styki złącza czujnika pedału hamulca piny 33 i 20
- odnaleźć złącze czujnika temperatury w dolocie piny 33 i 64 i albo go zamontować gdzieś przed kolektorem dolotowym albo zewrzeć styki poprzez opornik np. 1k? - wtedy komputer widzi 40 stopni w dolocie
- odnaleźć złącze 6-cio pinowe przepływomierza i albo go zamontować za filtrem powietrza, albo zewrzeć styki 1 i 6 poprzez diodę prostowniczą ? piny 19 i 13 komputera
- zewrzeć piny 40 i 41 ? zamiast czujnika ciśnienia atmosferycznego

Z głównej wiązki komputera to chyba tyle. Zostaje jeszcze podłączenie:

- świec żarowych poprzez przekaźnik i włącznik umieszczony w kabinie-można oczywiście zostawić oryginalne sterowanie z komputera
- czujnika ciśnienia oleju-wystaje z głowicy
- kontrolki ładowania alternatora-pin nr 3 kostki alternatora
- grubego przewodu ładowania alternatora do plusa
- rozrusznika
- czujnika temperatury-pin nr 4 złącza czujnika temperatury
- obrotomierza-pin nr 2 komputera-tego nie przetestowałem
- lampki check engine-pin nr 48 komputera-tego nie przetestowałem.

Dorzucę jeszcze schemat podłączenia złącza diagnostycznego.

https://picasaweb.google.com/lh/photo/b ... directlink

Jak ktoś dostrzeże jakieś błędy w schemacie to proszę o korektę.

CDN...

Autor:  Przemas601 [ czw mar 15, 2012 10:18 pm ]
Tytuł:  Re: Diesel vw w vitarze

Wszystko fajnie,tylko ja się pytam po co? Kupa roboty,a nie jestem przekonany o bezawaryjności tego rozwiązania.

Autor:  kacjen [ czw mar 15, 2012 10:29 pm ]
Tytuł:  Re: Diesel vw w vitarze

Powody:
Moment obrotowy w dolnym zakresie, który jest nieoceniony w terenie
Wodoodporność diesla (dla mnie podstawowa zaleta)
Niższe spalanie - w przypadku Diesla VW nadal ON się opłaca

Autor:  Pavel [ ndz kwie 22, 2012 6:50 pm ]
Tytuł:  Re: Diesel vw w vitarze

Założenie małego turbodoładowania (tak z 0,2-0,3 bar) do oryginalnego silnika G16 dało by dużo mocniejszy dół i ze 120KM na górze. Fakt że palić będzie więcej niż diesel, ale przeróbek dużo mniej i mamy dużo większy zakres obrotów do dyspozycji.

Autor:  radzik071 [ czw wrz 27, 2012 10:21 pm ]
Tytuł:  Re: Diesel vw w vitarze

Jak tam ? Jeździ już ?

Autor:  abuk [ ndz lut 10, 2013 10:46 pm ]
Tytuł:  Re: Diesel vw w vitarze

Hej

Mam pytanko
Jak Ci się trzyma przedni napęd po wymianie silnika?
pozdrawiam

Autor:  macias320 [ pn lut 11, 2013 10:59 am ]
Tytuł:  Re: Diesel vw w vitarze

duża robota trzeba przyznać.....

ale jak ja bym coś takiego robił to nie tdi nie mogę znieść jego klekotania (choć tania jazda)...... jan z vw to wolałbym 1.8 GTI 115KM chyba mial......i kultura jego praca..........a spalanie pewnie i tak mniejsze jak standard vitara...

Autor:  Balu [ czw lut 06, 2014 9:35 am ]
Tytuł:  Re: Diesel vw w vitarze

Ciekawi mnie czy można to spiąć z automatyczną skrzynią biegów?

Autor:  panteclaw [ pt maja 09, 2014 7:46 pm ]
Tytuł:  Re: Diesel vw w vitarze

panowie, takie pytanie mam z innej beczki,

jaka jest masa svitaroskiego silnika 1.6 8v wraz ze skrzynią manualną, ?

i tak z ciekawości ile waży ten silnik z vw ?

Autor:  babcia [ ndz paź 12, 2014 10:57 am ]
Tytuł:  Re: Diesel vw w vitarze

Dobra przeróbka dla tych, którzy lubią przeprawy lub daleko podróżują (przestrzeń bagażowa). Jeśli najważniejsze są koszty zabawy, a nie miejsce w bagażniku LPG jest prostszym rozwiązaniem.
Ja mam w VW T-3 Syncro ((byłem nim w Pajęcznie) w/w silnik VW 1.9 TDI 1Z, ale bez elektroniki. Wymienić należy tylko miskę oleju i smok. Nawet łapy pasują z oryginalnego 1.6 TD.
Elektronika ? Brak. Mechanik założył p.wtryskową z Isuzu Trooper 3.1 TD. Koszt zakupu: 300 zł. Jest to japońska pompa typu Bosch. Pasuje bez przeróbek. Po montażu pompy i ustawieniu zapłonu mechanik powiedział: pal Go. I tyle. Od trzech lat podróżuję takim zestawem bez problemów.
Spalanie: 8.6 - 9l. Jeśli ciągnę Viertarkę max 10l.
Moc ? Nie wiem. Na długim stromym podjeżdzie T-3 z 1.9TDI/electronic wyprzedza mnie (nie zawsze) o pól może całego busa.
Koła z oryginalnych 14-stek zamieniłem na 205 X 16.

Strona 1 z 4 Strefa czasowa UTC+01:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/