suzuki.info.pl
http://suzuki.info.pl/forum/

Automat- bać się czy brać???
http://suzuki.info.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=17382
Strona 3 z 3

Autor:  piotrbod [ pn sie 28, 2017 8:38 am ]
Tytuł:  Re: Automat- bać się czy brać???

Czesc!
Podepne sie do tematu automata:

Buduje nowy samochod i robie wlasnie zestaw nastepujacy: 1.6 16V +garret :) wraz ze skrzynia 03-72LE + reduktor samuraja.

Chce wywalic orginalne sterownie- bo przy wiekszych kolach i innych przelozeniach - nie bedzie to wogole dzialalo i nie ma zadnego sensu.

Chce wiec sterownie sekwencyjne - sterownie solenoidami z ewentualnym zabezpieczeniem zebym nie wrzucil zbyt niskiego biegu. Temat jest dla mnie do ogarniecia - bo zajmuje sie na codzien programowaniem i mikrokontrolerami tez.

Jest jedno ALE: skrzynia ma linke do kickdowna, ktora do linka prawdopodobnie steruje cisnieniem czegostam - i w zaleznosci od wychylenia przepustnicy powinno sie zmieniac dzialanie skrzyni.

Czy ktos moze wytlumaczyc jak ten kickdown dziala w skrzyni ? Najchetniej bym ta linke jakos wywalil - ale chyba to nie jest madry pomysl.
Czy przy sterowaniu solenoidami, po wcisnieciu gazu skrzynia bedzie zrzucac bieg mimo braku zmiany sterowania solenoidami ?

Na razie znalazlem takie cos:
"the Aisin-Warner type auto trans; in which the oil pressure is modified by the Throttle Valve cable"


Z gory dzieki za info
Piotrek

Autor:  marcinw [ pn sie 28, 2017 10:59 am ]
Tytuł:  Re: Automat- bać się czy brać???

Jestem świeżo po wycieczce po Beskidach - moje spostrzeżenia:
Pacjent - 1997 vitara v6 2.0 automat, lift 4" buda 2", winda, oryginalne zderzaki ( a więc lekko) opony mt toyo 245/75/16, przełożenia oryginał, LockRight z tyłu. Dwie osoby i bagaże

Trasa czarna 2x400 km - na gps 100-110 km/h, automat nie wariował (ale czasem wyłączałem nadbieg / overdrive). Jazda płynna, nawet wyprzedzałem czasem :). Spalanie 14l z klimatyzacją.

Teren był lekki - generalnie super się w tym automacie jeździło.

Wyzwaniem były strome, długie podjazdy pod górę - w tych sytuacjach gdzie nie mogłem złapać rozpędu. Na reduktorze L, na 1-ce czasem nie ma siły wkręcić się na obroty (powyżej 2,5 tys). I wtedy jest dramat ...

Jedyną receptą jest chyba "zwolnienie" reduktora. Oprócz tego samochód bajka :)


Marcin, 1997 Vitara long V6 automat

Autor:  Generic [ pn sie 28, 2017 2:53 pm ]
Tytuł:  Re: Automat- bać się czy brać???

O, bardzo przydatny post!

Po ostatnim rajdzie i mordowaniu sprzęgła kontempluję włożenie automatu do v6. Bo albo męczyłem sprzęgło przy manewrowaniu i precyzyjnych podjazdach albo auto nie miało siły jechać. Nie wiem, może coś z tym v6 jest nie halo, bo z dołu idzie gorzej niż 1.6 16v o-\ dopiero od 3-4tyś obrotów czuć moc.

Ale do rzeczy - standardowe przełożenia v6 jak u kolegi (czyli 4.62?) vs. włożone u mnie 5.125 to dużo pewnie nie poprawią i lepiej temat odpuścić bez wolniejszego reduktora?

Tam jest ta sama skrzynia co w longach 1.6 16v i GV 1.6? Czyli to 4biegowe 03-72LE (3 + nadbieg) co ma Radzik w białasie?

Autor:  marcinw [ pn sie 28, 2017 5:32 pm ]
Tytuł:  Re: Automat- bać się czy brać???

Numeru skrzyni nie znam ale to jest chyba 4 bieg (97 rok). Przełożenia 4,62.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Autor:  Generic [ pn sie 28, 2017 7:52 pm ]
Tytuł:  Re: Automat- bać się czy brać???

No tak... tylko gdzie tą wtyczkę od skrzyni 4 biegowej podpiąć przy swapie z manuala o-\
To na swap pewnie albo 3 biegowa z 1.6 8v albo właśnie tak jak u Radzika - ta czwórka, bez podpinania elektroniki. Czyli na wybieraku L = jedynka, 2 = dwójka, D = trójka. Dwójka i trojka w tych skrzyniach maja takie same przełożenia, jedynka w 4ro biegowej krótsza jeśli dobrze pamiętam.

Tylko co ta skrzynia automatyczna by powiedziała na takie użytkowanie na szosie?


-edit-
A poczytałem, poczytałem i za dużo kombinowania dla mnie, są ważniejsze tematy. Ale chciał bym automat. Tylko, że 4ro biegowy z wolniejszą jedynka i działający normalnie.

Autor:  kostuch [ śr sie 30, 2017 9:30 am ]
Tytuł:  Re: Automat- bać się czy brać???

piotrbod pisze:
Chce wiec sterownie sekwencyjne - sterownie solenoidami z ewentualnym zabezpieczeniem zebym nie wrzucil zbyt niskiego biegu. Temat jest dla mnie do ogarniecia - bo zajmuje sie na codzien programowaniem i mikrokontrolerami tez.

Jest jedno ALE: skrzynia ma linke do kickdowna, ktora do linka prawdopodobnie steruje cisnieniem czegostam - i w zaleznosci od wychylenia przepustnicy powinno sie zmieniac dzialanie skrzyni.

Czy ktos moze wytlumaczyc jak ten kickdown dziala w skrzyni ? Najchetniej bym ta linke jakos wywalil - ale chyba to nie jest madry pomysl.
Czy przy sterowaniu solenoidami, po wcisnieciu gazu skrzynia bedzie zrzucac bieg mimo braku zmiany sterowania solenoidami ?

Na razie znalazlem takie cos:
"the Aisin-Warner type auto trans; in which the oil pressure is modified by the Throttle Valve cable"


Kickdown z założenia działa tak, że jak wciśniesz gaz w podłogę, to zrzuca bieg.
Czasem jest to mechaniczny switch pod pedałem gazu. Czasem logika sterowania na podstawie tps.
Nie mam suzuki z automatem, więc domyślam się, że tutaj widocznie jest coś w skrzyni sterowane linką. Niby można zrobić "logiczny kickdown" na podstawie szybkości zmian położenia tps, ale modulacja ciśnienia oleju i tak jest potrzebna, bo inaczej skrzynia będzie szarpać - taj jakbyś strzelał ze sprzęgła w manualu.

W razie czego, mam gotowe płytki drukowane sterownika, który można by użyć do tego celu 8)
Musiałbyś sobie tylko polutować i machnąć jakiś firmware.

Autor:  sushi [ śr sie 30, 2017 10:26 am ]
Tytuł:  Re: Automat- bać się czy brać???

kostuch pisze:
Musiałbyś sobie tylko polutować i machnąć jakiś firmware.

oj tam , większość z nas na tym forum w wolnych chwilach pisze oprogramowania :wink:

Autor:  kostuch [ śr sie 30, 2017 3:29 pm ]
Tytuł:  Re: Automat- bać się czy brać???

sushi pisze:
kostuch pisze:
Musiałbyś sobie tylko polutować i machnąć jakiś firmware.

oj tam , większość z nas na tym forum w wolnych chwilach pisze oprogramowania :wink:


No przecież zeznał bez przymusu:
Kod:
Temat jest dla mnie do ogarniecia - bo zajmuje sie na codzien programowaniem i mikrokontrolerami tez

:mrgreen:

Autor:  piotrbod [ pn wrz 11, 2017 8:07 am ]
Tytuł:  Re: Automat- bać się czy brać???

kostuch pisze:
sushi pisze:
kostuch pisze:
Musiałbyś sobie tylko polutować i machnąć jakiś firmware.

oj tam , większość z nas na tym forum w wolnych chwilach pisze oprogramowania :wink:


No przecież zeznał bez przymusu:
Kod:
Temat jest dla mnie do ogarniecia - bo zajmuje sie na codzien programowaniem i mikrokontrolerami tez

:mrgreen:


Sory ze nie odpisywalem - ale walcze z tym zlomem :)

Co do skrzyni:
WYglada to tak: linka od skrzyni steruje zaworem, ktory zmienia cisnienie w skrzyni.
Wciskanie gazu nie ma wplywu na moment zmiany biegow (tym zawiaduje sterownik) - powoduje tylko zmiane dzialania skrzyni. W zaleznosci od polozenia linki, biegi sa wrzucane mniej lub bardziej twardo w zaleznosci od obciazenia.

Co do sterownika:
Probuje speeduino do silnika - dla zainteresowanych - wygooglujcie sobie Speeduino.


Do skrzyni robie wlasny sterownik, stopien skomplikowania jest niewielki.
Chce sekwencyjnie przelaczac biegi. Automat raczej nie jest mi potrzebny. Jedyne co bym zautomatyzowal - to chce odczytac obroty walu ze skrzyni i zabezpieczyc mozliwosc zrzucenia biegu jak obroty sa za duze. Podobnie jak speeduino - chce zrobic to uzywajac arduino jako glownej plytki.

Na razie tyle. Teraz walcze z mechanika - dupka skrzyni i silnik 1.6 + garret ;)

A od Kostucha mam interfejs diagnostyczny do obecnego silnika jimny 1.3 - pomocne to bylo jak szczep do samuraja robilem.


Jak ktos zainteresowany tematem to zapraszam do dyskusji. Jestem z okolic Piaseczna (Bogatki).

Piotrek

Autor:  kostuch [ pn wrz 11, 2017 11:11 am ]
Tytuł:  Re: Automat- bać się czy brać???

piotrbod pisze:
Chce sekwencyjnie przelaczac biegi. Automat raczej nie jest mi potrzebny. Jedyne co bym zautomatyzowal - to chce odczytac obroty walu ze skrzyni i zabezpieczyc mozliwosc zrzucenia biegu jak obroty sa za duze.


Obroty wału ze skrzyni -> prędkość auta. Sygnał dostępny.
Ewentualnie można podpiąć się prosto do komputera auta i pobierać go stamtąd (razem np z obrotami silnika albo obciążeniem). Bardziej elegancko z inżynierskiego punktu widzenia, tylko trochę się software komplikuje :)

Autor:  piotrbod [ pn wrz 11, 2017 11:48 am ]
Tytuł:  Re: Automat- bać się czy brać???

kostuch pisze:
piotrbod pisze:
Chce sekwencyjnie przelaczac biegi. Automat raczej nie jest mi potrzebny. Jedyne co bym zautomatyzowal - to chce odczytac obroty walu ze skrzyni i zabezpieczyc mozliwosc zrzucenia biegu jak obroty sa za duze.


Obroty wału ze skrzyni -> prędkość auta. Sygnał dostępny.
Ewentualnie można podpiąć się prosto do komputera auta i pobierać go stamtąd (razem np z obrotami silnika albo obciążeniem). Bardziej elegancko z inżynierskiego punktu widzenia, tylko trochę się software komplikuje :)


Jest w skrzyni czujnik obrotow walu wyjsciowego.
Z inzynierskiego punktu widzenia, to dane z czujnikow powinny leciec magistrala, a sterownik od skrzyni powinien tez miec do nich dostep :)

Ja chce maksymalnie uproscic temat - czyli chce zeby sterownik skrzyni zyl wlasnym zyciem :)

Strona 3 z 3 Strefa czasowa UTC+01:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/