suzuki.info.pl

Wszystko dookoła vitary i nie tylko (:
Dzisiaj jest pt mar 29, 2024 11:51 am

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
Post: czw gru 13, 2018 12:58 am 
Offline
0" - piaskownica

Rejestracja: wt gru 04, 2018 1:22 am
Posty: 4
Silnik: j20a
Model: cabrio
Rok prod.: 1998
Pacjent: SV420G-3, silnik 2.0 16V j20a, manual, bez DRL, europa, oryginalne wiązki elektryczne, nic nie cięte, nie przekładane, dokładane, sztukowane. Fabryka.

Problem: Brak OBU świateł drogowych. Światła mijania są, pozycje, kierunki są, "błysk" jest.

Objawy: Po włączeniu świateł drogowych gasną światła mijania, a światła drogowe nie zapalają się.

Podejrzenie: Uszkodzony włącznik pod kierownicą. (dzięki sushi)

Procedura: Sprawdzenie przełącznika:

1. ODŁĄCZYĆ AKUMULATOR. KONIECZNIE. NIE POMIJAJ TEGO KROKU.

W tym modelu zastosowano sterownik silnika hitachi o o znaczeniu 33920-78EN0 z immobilizerem. Jest baaaaardzo delikatny. Przy majstrowaniu przy elektryce bardzo łatwo go uszkodzić bądź nawet całkowicie uwalić. Można też łatwo nabawić się problemów z immo. Profilaktycznie przy grzebaniu w elektryce odłączamy akumulator. Jeżeli grzebiemy przy poduszkach tym bardziej odpinamy aku. Oczywiście wymiana żarówek, czy coś takiego nie uwali nam kompa, ale już przy montażu radyjka lepiej odpiąć aku.

2. Zdjąć osłonę pod kierownicą (4 wkręty)
3. Znaleźć najszerszą kostkę do której idą kable spod plastikowej osłony kolumny kierowniczej. Węższa jest od stacyjki.
Żółte kostki i przewody w żółtej osłonie są od poduszki.
4. Rozpinamy najszerszą kostkę. We wtyczce która idzie "w górę" pod osłonę kolumny lokalizujemy dwa przewody. Kolor biały z czarnym znacznikiem oraz czerwony z czarnym znacznikiem. Znajdują się obok siebie i są dwa razy grubsze od pozostałych kabelków w tej wtyczce. Na rozpiętej kostce omomierzem ustawionym na "przejście" (zazwyczaj symbol diody na mierniku) podpinamy się pod oba kabelki. "Włączamy" światła drogowe. Jeżeli jest przejście, włącznik jest ok. Jeżeli nie ma przejścia uszkodzony jest włącznik.
5. Jeżeli jest przejście czyli włącznik jest sprawny sprawdzamy przekaźnik, za schowkiem pasażera z lewej strony, tak jakby z tyłu radia. (jeżeli jest błysk to żarówki, bezpiecznik, wiązki są ok)
6. Jeżeli nie ma przejścia czyli włącznik jest niesprawny:
a. Sprawdzamy czy akumulator jest odłączony :)
b. ustawiamy koła "na wprost"
c. zdejmujemy zaślepki z boku kierownicy
d. odkręcamy poduszkę (dwie śruby E10), odpinamy poduszkę i klakson.
e. odkręcamy i ściągamy kierownicę
f. odkręcamy 5 śrubek od osłony kolumny kierowniczej (od dołu) i ściągamy osłonę (2 części)
g. odkręcamy kasetę z taśmą od poduszki (4 wkręty)
h. NIE bawimy się kasetą z taśmą, nie kręcimy, nie rozbieramy, łatwo to zniszczyć.
i. odkręcamy 3 śrubki i ściągamy przełączniki
j. odpinamy kostki. przenosimy się z auta na stół.

Ewentualnie w tym momencie możemy zacząć montować w odwrotnej kolejności drugi sprawny zamówiony wcześniej zestaw przełączników kupiony np u "sushi",
"Wszystkie części używane do Vitary Wysyłka i odbiór osobisty. Dzwoniąc powołaj się na forum ;-) Poznań 602 813 811

k. Możemy spróbować uratować włącznik. Jest on przykręcony na 4 wkręty i złapany na dwa zatrzaski. Odkręcamy, wypinamy, wyciągamy.
j. Styki przełącznika są ukryte pod szarą plastikową obudową (5 zatrzasków). Przełącznik bez problemu się rozpina. Zdejmujemy obudowę. Wyjmujemy "zworkę" od kierunkowskazów żeby jej nie zgubić (jest w smarze i łatwo wypada). Czyścimy mechanicznie styki od świateł drogowych (dostęp jest słaby, ale da się) Chemia jest za słaba. Jeżeli używamy pilnika iglaczka to delikatnie przecieramy kilka razy styki i omomierzem sprawdzamy czy pojawiło się przejście pomiędzy kabelkami z pkt 4. Używając drobnego papieru ściernego można naciskać nieco mocniej. Jak jest przejście składamy wszystko razem i gotowe. Jak styki są mocno wypalone lub pola stykowe nie istnieją kupujemy inne przełączniki (pkt j).
Styki są wykonane z miedzi i mosiądzu, dobrze przewodzą prąd, ale są stosunkowo miękkie. Dużo miększe od stali. Wymagana jest pewna delikatność przy czyszczeniu styków.

7. Składamy w odwrotnej kolejności, uważając szczególnie na kasetę z taśmą do poduszki.

Nie wiem jak to długo będzie działać, ale jeżeli styki są grube, a zanieczyszczenia czy wypalenia niewielkie powinno pomóc na długo.

JAK TO DZIAŁA ?

Poniższy opis na pewno pasuje do tego modelu, być może również będzie pasował do innych.
Światła przednie w tym modelu są zrealizowane na żarówkach h4. W żarówce tej mamy trzy styki patrząc od tyłu: |^| (lewy, górny,prawy).
Zazwyczaj w innych samochodach lewy jest podłączony do masy, prawy jest do świateł drogowych, a górny do świateł mijania.
ALE w suzuki na lewym styku jest zawsze PLUS 12v . Cały czas, niezależnie od jakiegokolwiek przełącznika. Aby włączać światła mijania na górny styk trzeba podać MASĘ (minus). Aby włączyć światła drogowe na prawy trzeba podać MASĘ (minus).

Uwaga. Górne styki oraz prawe styki żarówek są połączone, co może zaskoczyć przy pomiarach. Jeżeli chcemy sprawdzić wiązkę, napięcia i połączenia, trzeba koniecznie odpiąć obie żarówki h4.

Dzięki takiemu rozwiązaniu można było zmniejszyć liczbę bezpieczników i przekaźników, ale nieco trudniej jest diagnozować usterki układu.
W tym modelu jest jeden wspólny bezpiecznik 30 A od świateł (LIGHTS) znajdujący się przy akumulatorze (bezpiecznik z przezroczystym wierzchem). Obok jest bezpiecznik klimy,absu, zapłonu i bezpiecznik główny).

W niektórych modelach (gu420) jest bezpiecznik prawego reflektora oraz bezpiecznik lewego reflektora. Jeden bezpiecznik jest wspólny dla świateł mijania i drogowych lewej lampy a drugi jest wspólny dla świateł mijania i drogowych prawej lampy.

Po włączeniu świateł pozycyjnych (bez kluczyka) usłyszymy "cyknięcie przekaźnika", po włączeniu świateł mijania jest drugie "cyknięcie". Cisza i brak świateł oznaczać może problemy z przekaźnikiem lub jego sterowaniem.

Ze względu na takie rozwiązania, w tym modelu jest bardzo ważne, żeby wszystkie "masy" jakie odkręcamy, były koniecznie przykręcone z powrotem. Brak masy może spowodować różne trudne do zdiagnozowania problemy.


Na górę
Post: czw gru 13, 2018 5:13 pm 
Offline
Site Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 04, 2009 9:35 pm
Posty: 4485
Lokalizacja: Ursynów
Silnik: J20A
Model: Cabrio 2.0 JLX
Rok prod.: 1998
Opis budzi szacunek :) gratulacje.
Dawno nie było takich wyczerpujących opisów.

Opiszę jeszcze jaką miałem ostatnio przygodę ze światłami.
Po włączeniu silnika wszystko działało poprawnie. Włączenie świateł powodowało, że silnik gasł...
Okazało się, że masa na silniku i karoserii była słaba. Pomogło dodanie nowych solidnych przewodów masowych.

_________________
DantHe SVC 2.0 'Myszka Miki' + kilka cm do lansu :) Obrazek


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl