suzuki.info.pl
http://suzuki.info.pl/forum/

Halogeny robocze - moj projekt instalacji
http://suzuki.info.pl/forum/viewtopic.php?f=8&t=3602
Strona 1 z 3

Autor:  msc04 [ pt lip 02, 2010 2:37 pm ]
Tytuł:  Halogeny robocze - moj projekt instalacji

Plan byl taki - chcialem z tylu na bagazniku dachowym podlaczyc dwa halogeny robocze. W tym celu zakupilem dwa halogeny Wesem 12V/55W i zabralem sie do roboty. Poki co wyszedl z tego schemat, ale juz niedlugo zaczynam montaz. W miare postepow prac wrzuce fotki, moze sie komus przydadza.

Obrazek

Zalozenia projektu:
- Zasilanie zaplanowalem pociagnac od akumulatora i dalej przez samochod pod plastikami.
- Na desce ma byc "glowny wylacznik" napiecia.
- Sterowanie samym wlaczaniem bedzie podlaczone do kostki zasilania tylnego swiatla (na schemacie oznaczone jako "sterowanie").
- Reflektory maja sie wlaczac tylko przy jednoczesnym spelnieniu dwoch warunkow: bedzie wlaczony wsteczny bieg i "glowny wlacznik" bedzie w pozycji zalaczonej. W ten sposob jezdzac po miescie nie bede przy cofaniu powodowal zamieszania.
- Przewidzialem jeden bezpiecznik 15A i kabel 2,5 kwadrat.

Niestety jestem laikiem, ale skonsultowalem to z elektrykiem i poprawilem kilka drobnych bledow, wiec teraz powinno byc OK :)

Mam nadzieje, ze sam schemat tez sie komus przyda, wiec stary usunalem, a wrzucilem poprawiony.

EDZIA:
poprawka schematu po uzgodnieniach z elektrykiem

Autor:  klark [ pt lip 02, 2010 8:00 pm ]
Tytuł:  Re: Halogeny robocze - moj projekt instalacji

bezpiecznik 10A powinien dac rade

Autor:  piotrk [ ndz lip 04, 2010 1:07 pm ]
Tytuł:  Re: Halogeny robocze - moj projekt instalacji

Bezpiecznik daj wcześniej, tuż przy aku, wtedy zabezpieczysz "sterowanie" i kable do niego idące. Ja bym dał 15A, 20 to za dużo ;-) Bezpiecznik za przekaźnikiem jest wg. mnie zbędny.
Masę możesz podłączyć gdziekolwiek do masy ... ale w środku lepiej - korozji mniej będzie. Ja użyłem np. mocowań foteli tylnych.
Bodajże wszystkie te przekaźniki "samochodowe" mają 30A, więc jest ok. Zresztą - na obudowie powinno być napisane.

A tak ogólnie ... prze ten wyłącznik główny będzie lecieć cały prąd. Mam nadzieje, że zdajesz sobie z tego sprawę. Nie tak prosto kupić dobry, bezawaryjny włącznik na 10A. Ja bym ten włącznik główny (jak już musi tak być) zrealizował także na przekaźniku 30A, wtedy ... wtedy zrobisz raz a dobrze i nie będziesz więcej się w tym grzebać :)

Lub tez inaczej, prościej. Podłącz "+" na stałe do nóżki 30, a włącznik główny zrób między sterowaniem a nóżką 86, wtedy jakieś miliampery tylko przez niego popłyną a funkcjonalność pozostanie zachowana.

Autor:  msc04 [ ndz lip 04, 2010 9:46 pm ]
Tytuł:  Re: Halogeny robocze - moj projekt instalacji

Dzieki za podpowiedz. Tak jak piszesz, tak tez powiedzial elektryk, tak wiec wylacznik bedzie na kablu sterowania. Gdyby mial byc na glownym, to musialby to byc wlacznik ze stykami na wysoki prad o natezeniu minimum takim jakie beda mialy halogeny (w tym wypadku okolo 8A).

W tej chwili w celu zminimalizowania ilosci ciagnietych kabli i uproszczenia obwodu zastanawiam sie nad mala zmiana koncepcji - zrobie tak aby halogeny wlaczane byly samym wlacznikiem bez udzialu swiatel cofania.

Musze jutro sie blizej temu przyjrzec, ale wstepny pomysl jest taki, aby przekaznik i wlacznik (podlaczony jako sterowanie do 86) znajdowaly sie w konsoli za hamulcem recznym (mam tam miejsce na dwa przyciski zaraz za sterowaniem tylnymi szybami). W takim wypadku przez samochod szedlby tylko kabel "wysokopradowy" od akumulatora do 30 (przez bezpiecznik) i dalej z 87 do halogenow. Prad do obwodu sterowania wezme wtedy ze sterowania tylnymi szybami.

Co sadzicie? W tym tygodniu jade robic zakupy i jak tylko znajde troche czasu to zabieram sie za zabawe. Wszystko postaram sie obfocic i tu wrzucic.

Autor:  pikpok [ śr lip 07, 2010 12:42 pm ]
Tytuł:  Re: Halogeny robocze - moj projekt instalacji

Jak dla mnie ... moze byc, choc osobiscie powrocil bym do kocepcji powiazania tych swiatel z wstecznym. Jak bedzie wredny diagnosta to moze sie czepiac, a poza tym automatyka zalaczania w terenie bezcenna (dajesz wsteczny i swieci). Powodzenia

Autor:  piotrk [ śr lip 07, 2010 12:51 pm ]
Tytuł:  Re: Halogeny robocze - moj projekt instalacji

w terenie, to właśnie bezcenne jest to, że pstrykasz i świeci non stop, i nawet jak wsteka nie wrzucisz (np. turlasz się z górki tyłem, bo nie dało rady wjechać i nie idzie wbić) to widzisz gdzie jedziesz, bo zapobiegawczo odpaliłeś tylne oświetlenie ;)

Autor:  Niedzwiadz [ śr lip 07, 2010 1:09 pm ]
Tytuł:  Re: Halogeny robocze - moj projekt instalacji

Słuszna uwaga. Ja mam na tyle roboczego Wesema, który jest załączany oddzielnie i nie raz lampka się w nocy przydała, nie tylko przy cofaniu. Osobiście bym nie przekombinowywał z tą instalacją.

Autor:  piotrk [ śr lip 07, 2010 1:13 pm ]
Tytuł:  Re: Halogeny robocze - moj projekt instalacji

dokładnie. Ja np. używam tych świateł jak coś muszę zrobić w nocy na działce ... świetnie doświetlają teren :!:

Autor:  NuVo [ śr lip 07, 2010 5:18 pm ]
Tytuł:  Re: Halogeny robocze - moj projekt instalacji

Ja mam też kwadratowego wesema, schemat instalacji ściągnąłem chyba z dużego forum,elektryk ze mnie żaden ale wszystko mi działa zgodnie ze schematem. Zrób tak jak Ci mówią, osobne włączanie takiej lampki - przyda się i to baaardzo! Ja żałuję że dałem wyłącznik z podświetleniem bo trochę się nagrzewa.

Autor:  msc04 [ pn lip 12, 2010 1:17 pm ]
Tytuł:  Re: Halogeny robocze - moj projekt instalacji

Dzieki za slowa wsparcia.

Okablowanie juz polozone. Jednak zrezygnowalem ze sterowania swiatlami cofania na rzecz niezaleznego wlacznika (oczywiscie wraz z przekaznikiem). Zostala jedna rzecz do zrobienia, a mianowicie zamkniecie obwodu sterowania. Tutaj pytanie do Was. Prad chce pociagnac ze sterowania szybami elektrycznymi na konsoli centralnej (tam jest zainstalowany wlacznik i przekaznik).

Ze schematow elektrycznych wywnioskowalem, ze prad idzie kablem bialo/niebieskim, ale nie jestem pewien. Ktos ma jakies info na ten temat? Jak nie to bede musial udac sie do sklepu i zakupic probnik ;)
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

P.S
Cyknalem pare fotek z instalacji, to moze jutro wkleje.

Autor:  piotrk [ pn lip 12, 2010 1:32 pm ]
Tytuł:  Re: Halogeny robocze - moj projekt instalacji

a czy jesteś pewien, że instalacja od szyb wytrzyma dodatkowe 10A?
EDIT: a próbnik to sobie możesz zrobić z 2ch kabli i żarówki ;)

Autor:  msc04 [ pn lip 12, 2010 1:35 pm ]
Tytuł:  Re: Halogeny robocze - moj projekt instalacji

Zakladam, ze skoro zasilany bedzie tyklo uklad sterowania przekaznikiem, to nie bedzie tam nawet 1A. Samo zasilanie halogenow jest pociagniete z akumulatora. Wszystko jest tak jak na schemacie w pierwszym poscie, tyle ze jako zrodlo pradu dla ukladu sterowania zamiast swiatel cofania ma byc sterowanie szybami .

Autor:  piotrk [ pn lip 12, 2010 1:37 pm ]
Tytuł:  Re: Halogeny robocze - moj projekt instalacji

a, to przepraszam, nie zrozumiałem ;) no to pewnie, że nie ma problemu :)
ale skoro przekaźnik jest w tym samym miejscu ... to chyba masz tam ten "+" z akumulatora? czy to inny przekaźnik od szyb?

Autor:  NuVo [ pn lip 12, 2010 2:21 pm ]
Tytuł:  Re: Halogeny robocze - moj projekt instalacji

Ja pociągnąłem kabel bezpośrednio z aku. Przynajmniej wiem gdzie i jak kabel idzie, nie obciążam innych odbiorników etc. Poprostu osobna instalacja od podstaw.

Autor:  Niedzwiadz [ pn lip 12, 2010 7:50 pm ]
Tytuł:  Re: Halogeny robocze - moj projekt instalacji

Mam podobnie - chyba prościej się nie da :). Włącznik mam jakiś lotniczy po byku, od razu z bezpiecznikiem.

Strona 1 z 3 Strefa czasowa UTC+01:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/