suzuki.info.pl

Wszystko dookoła vitary i nie tylko (:
Dzisiaj jest czw mar 28, 2024 8:34 pm

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 265 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 114 15 16 17 18
Autor Wiadomość
Post: wt mar 21, 2023 11:37 am 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob kwie 21, 2007 1:35 pm
Posty: 4769
Lokalizacja: Wrocław
Silnik: LPG16B
Didymos pisze:
Ja się przesiadłem z 235/75r15 na 235/85r16 i to była ogromna zmiana na plus...

Oczywiście że na plus, ponieważ zastosowałeś tej samej szerokości oponę ale dużo większej średnicy.
A ja tu chcę opisać dlaczego zmiana na większej średnicy opony ale WĘŻSZE nie ma sensu.

Największe wady opon o profilu 80 lub 85:
- dużo łatwiej zrzucić oponę z felgi
- zdecydowanie częściej wchodzi błoto miedzy rant felgi a rant opony co skutkuje ujściem powietrza.
- niestabilna jazda szczególnie na asfalcie i bujanie autem. Wystarczy podejść z boku do auta i pobujać za relingi na boki. Auto na samych oponach będzie się bujało kilka cm lewo prawo.
- wygląd kolarzówki :mrgreen:
- gorsza trakcja w terenie w porównaniu do szerszych opon.
- oraz najważniejsze w terenie:
Didymos pisze:
...oczywiście szersze gumy mniej się zapadają w gnoju bez dna, czy sypkim piasku, tu nie ma cudu...


Największe zalety wąskich opon 235/85R16:
- mniejsze opory w trasie (dotyczy tylko porównania opon o tej samej średnicy czyli np do 265/75R16)

Nie dotyczy takiej opcji:
W Vitarze 1.6 miałem najpierw SAHARĘ 235/85R16 (80cm/205mm) i wtedy poznałem wszystkie wymienione wady :mrgreen: Potem zmieniłem na 265/70R16 (78cm/240mm) czyli opona mniejszej średnicy ale szersza. W terenie robiła identycznie. Na asfalcie do 100km/h auto lepiej przyspieszało, powyżej nie było różnicy tak samo jak w spalaniu.
Czyli zalety wszystkie zostały a wady wszystkie zniknęły.

Inaczej się ma sprawa jak porównamy 235/85R16 do 265/75R16 czyli ta sama średnica ale różna szerokość.
Tu już różnice są dużo większe bo na 265/75 auto bardziej się zmuli i będzie miało dużo większe opory na asfalcie i w terenie. Skutek jest oczywiście też taki że w terenie 265/75R16 będzie dużo lepsza niż 235/85R16 ale łatwiej będzie coś urwać.

Podsumowując moje osobiste doświadczenia różnych opon w tym samym aucie:
- zdecydowanie lepiej zamiast 235/85R16 jest założyć trochę szerszą i trochę niższą oponę 265/70R16 bo odchodzą wszystkie wady a wszystkie plusy zostają 8) .

_________________
PS.
Przerabiasz lub podnosisz swoją Vitarę I lub Grand Vitarę I ?
Masz to w planie?
Zajrzyj na https://radzikone.pl - Zestawy i części do liftu, opony, wyciągarki i wiele innych !


Na górę
Post: śr mar 22, 2023 9:34 am 
Offline
2" - starszy bagiennik
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz lip 10, 2011 1:44 pm
Posty: 407
Lokalizacja: Węgrów
Akurat w moim przypadku decyzja była dobrze przemyślana, a nie przypadkowa - prześwitu brakowało mi najbardziej, za to do szerszych opon musiałbym iść w bardziej odsadzone felgi/dystanse, a już mam z przodu et -30. Do tego układ napędowy jest cokolwiek na styk, musiałbym pakować wzmacniane półosie, czterosatelitowy dyfer na przód itp., a to oznacza niemałe inwestycje.
Jeździłem 7 lat partolem na 33x12,5r15, braciak miał partola na 255/85r16 (genialny rozmiar), później 235/85r16, bo dostępność at w rozmiarze 255/85 jest żadna i odczuwalnie mój na tych balonach gibał się dużo bardziej niż braciakowy, o prowadzeniu w asfaltowych koleinach nawet nie warto wspominać.
Ja się na szerokich gumach najeździłem, teraz wolę wysokie :mrgreen:

_________________
SJ416


Na górę
Post: śr mar 22, 2023 1:07 pm 
Offline
Site Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 04, 2009 9:35 pm
Posty: 4485
Lokalizacja: Ursynów
Silnik: J20A
Model: Cabrio 2.0 JLX
Rok prod.: 1998
Wypada zaznaczyć, że piszesz o Samuraiu. Te same opony niekoniecznie zadziałają dobrze w Vitarze która może być nawet 400 kg cięższa.

U mnie przejście na szersze opony w krótkiej Vitarze 2.0 było odczuwalne bardzo na plus.
Z: 235/85 R16
Na: 265/75 R16
Kopie simexa tego samego producenta.

Od razu po wrzuceniu nowych kapci mieliśmy dobre porównanie w terenie. Jechaliśmy na 2 vitary jedna na 235/85 a druga na 265/75. Ten sam model i producent opon, opony nowe w każdej vitarze. Różnica była zauważalna na przeszkodach na tyle, że ta vitara na 235 chyba niedługo po tym dostała większe opony ;)

Pozdrawiam.
Dan

_________________
DantHe SVC 2.0 'Myszka Miki' + kilka cm do lansu :) Obrazek


Na górę
Post: śr mar 22, 2023 2:19 pm 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob kwie 21, 2007 1:35 pm
Posty: 4769
Lokalizacja: Wrocław
Silnik: LPG16B
Samurai ma mało mocy i jest lekki to dla niego opona 235 to faktycznie już jest spoko. W Vitarze w teren zdecydowanie lepiej już wziąć 245 lub 265.
Przytoczyłeś bardzo dobry przykład wad szerokich opon, o którym nie napisałem, czyli miotanie autem w koleinach i nierównościach zarówno na asfalcie jak i w terenie. To się dzieje przede wszystkim jak mamy za szeroka oponą do gabarytów auta. Dla samuraj wychodzi że max szerokość to 235, Vitara/GV to max 265 a Toyoty/Patrole to max 285. Mowa oczywiście o kompromisie, żeby było jak najlepiej w terenie i jak najlepiej na asfalcie. Jak auto ma być zabawką wożoną na lawecie to całkiem inna bajka - można wkładać opony rolnicze :mrgreen: .

Rozmiar 33x12,5R15 to odpowiednik 305/75R15. Dopiero co sprzedałem opony 305/70R16 właśnie z powodu tego że 4Runnerem za bardzo miotało na nierównościach.
Teraz mam 285 ale też na feldze z ET -15 i jest sporo lepiej ale i tak gorzej niż 285 na feldze z ET0. Bardzo dużo zależy też od szerokości i średnicy felg.
I tu wracam do tego że ET felg też ma ogromny wpływ na prowadzenie. Im bardziej odsadzamy felgi tym bardziej zaczyna m.in. miotać autem.
Także w ogóle się nie dziewie że patrolem z oponami 255/85R16 jeździło się lepiej niż na 33x12,5R15 gdzie felga jest mniejsza a opona to wielki szeroki balon. Tak szeroka opona nie nadaje się do komfortowej jazdy po asfalcie. No chyba że założymy to do jakiegoś ogromnego amerykańskiego pickapa.
Założę się że jakby zmienić opony(nie felgi) w Patrolu z 255/85R16 na 285/75R16 to na asfalcie dalej było by bardzo fajnie a w terenie byłoby zdecydowanie lepiej.
Pytanie też jakie ET felg miałeś u siebie na 33x12,5 a jakie braciak na 255/85r16 bo ma to ogromne znaczenie.

PS.
Tu mój Long na felgach 16x7 ET0 z oponami 235/85r16 (o wyglądzie kolarzówki :) oraz na tych samych felgach ale z oponami 265/75r16. To już wygląda jak auto :)
Obrazek
Obrazek

_________________
PS.
Przerabiasz lub podnosisz swoją Vitarę I lub Grand Vitarę I ?
Masz to w planie?
Zajrzyj na https://radzikone.pl - Zestawy i części do liftu, opony, wyciągarki i wiele innych !


Na górę
Post: czw mar 23, 2023 10:51 am 
Offline
2" - starszy bagiennik
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt sty 06, 2015 9:38 pm
Posty: 104
Lokalizacja: Bełchatów
Mam 245/75/16 obecnie. Et 0 i dystans 25. Pytałem o różnice, bo nie potrzebuje szerokiej opony tylko wyższej. 235/85 jest o 1 cm węższa od 245/75 ale wyższa o 3,2 cm. Przy 265 jak pisaliście, większe opory i obciążenia dla napędów. Pod jedne i drugie będzie wycinanie.

_________________
GV1 2,5 V6 158KM


Na górę
Post: czw mar 23, 2023 11:36 am 
Offline
2" - starszy bagiennik
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz lip 10, 2011 1:44 pm
Posty: 407
Lokalizacja: Węgrów
Nie mogę znaleźć lepszych fot, pierwsza i trzecia fura na 265/70 (albo 265/75), druga 235/85.
Obrazek
Poniżej analogicznie - pierwszy od lewej 265/70, drugi 235/85.
Obrazek

Nie zachęcam, nie zniechęcam :mrgreen: prześwit pod gruchą mostu mam ~27 cm, nie pomnę tylko, czy pod przednim, czy tylnym (tylny mam od viary), w vitarze z przodu z pewnością wyjdzie lepiej.

Co do wspomnianego wcześniej partola, miałem felgi 15x8, et -20, musiało bujać, szczególnie na niskim ciśnieniu, za to felga była dobrze osłonięta. Braciak miał fabryczne felgi nissana, coś w okolicy 16x6 i et na oko ze 40, ale jego fura służyła jako rodzinne kombi.

_________________
SJ416


Ostatnio zmieniony czw mar 23, 2023 2:01 pm przez Didymos, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
Post: sob mar 25, 2023 2:07 pm 
Offline
5" - nadszyszkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob kwie 21, 2007 1:35 pm
Posty: 4769
Lokalizacja: Wrocław
Silnik: LPG16B
Sylwo pisze:
Mam 245/75/16 obecnie. Et 0 i dystans 25. Pytałem o różnice, bo nie potrzebuje szerokiej opony tylko wyższej. 235/85 jest o 1 cm węższa od 245/75 ale wyższa o 3,2 cm. Przy 265 jak pisaliście, większe opory i obciążenia dla napędów...


np SAHARA 235/85R16 (80cm/205mm) oraz SAHARA 265/70R16 (78cm/240mm) daje praktycznie identyczne opory dla auta:
węższa 235 daje mniej oporu toczenia ale większa średnica powoduje zmulenie poprzez zmianę przełożenia (wszystkie biegi się wydłuża)
szersza 265 daje więcej oporu toczenia ale auto nie zmula się poprzez większą średnice (licznik nie bezie tak bardzo przekłamywał)

Jak porównamy wąską i szeroką oponę o tej samej średnicy to wiadomo że licznik tak samo okłamie ale szersza da większy opór toczenia i bardziej narazi napędy.

jaki model opony masz teraz a jaki chcesz założyć ?

Didymos pisze:
Co do wspomnianego wcześniej partola, miałem felgi 15x8, et -20, musiało bujać, szczególnie na niskim ciśnieniu, za to felga była dobrze osłonięta. Braciak miał fabryczne felgi nissana, coś w okolicy 16x6 i et na oko ze 40, ale jego fura służyła jako rodzinne kombi.


Domyślam się że Twoim Patrolem jeździło się w trasie jak wanną a Braciaka jak osobówką :mrgreen: Wpływ na to miało ET i różnica w szerokości opony oraz jak się domyślam zawieszenie.
Na podstawie tych dwóch aut nie da się porównać wpływu szerokości opon na prowadzenie, bo musiałyby mieć taki sam stan i stopień zmotania zawieszenia i takie samo ET felg.

Jakiej firmy masz "simexy" 235/85R16 ?

_________________
PS.
Przerabiasz lub podnosisz swoją Vitarę I lub Grand Vitarę I ?
Masz to w planie?
Zajrzyj na https://radzikone.pl - Zestawy i części do liftu, opony, wyciągarki i wiele innych !


Na górę
Post: pn mar 27, 2023 8:52 am 
Offline
2" - starszy bagiennik
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz lip 10, 2011 1:44 pm
Posty: 407
Lokalizacja: Węgrów
radzik071 pisze:
Domyślam się że Twoim Patrolem jeździło się w trasie jak wanną a Braciaka jak osobówką :mrgreen: Wpływ na to miało ET i różnica w szerokości opony oraz jak się domyślam zawieszenie.
Na podstawie tych dwóch aut nie da się porównać wpływu szerokości opon na prowadzenie, bo musiałyby mieć taki sam stan i stopień zmotania zawieszenia i takie samo ET felg.

Jakiej firmy masz "simexy" 235/85R16 ?

Jeździło się zaskakująco dobrze, przez kilka miesięcy dojeżdżałem nim 40 km do roboty :mrgreen: jedynie w koleinach było nieprzyjemne uczucie ciągnięcia kierownicy, ale tu we znaki dawała się szerokość opon i jak wracałem z terenu na niskim ciśnieniu, to precyzja prowadzenia malała. Wcześniej 9 lat jeździłem uazami, to przesiadka do partola była i tak dużym skokiem jakościowym, może jakbym się przesiadł z osobówki, to dostrzegałbym jakieś wady. Zawias miałem fabryczny (to był resorak k160) + niewielki bodylift, żeby koła nie ocierały. Braciaka w160 faktycznie jeździł jak osobówka, poza węższymi gumami ma też turbo i skrzynię "5", u mnie tego piątego biegu trochę brakowało.
Szumeksy mam lerma gomme - u nas nieznana marka, przyjechały z Włoch na jakiejś furze.

_________________
SJ416


Na górę
Post: czw kwie 06, 2023 5:28 pm 
Offline
1" - młody upalacz

Rejestracja: sob lis 13, 2021 1:33 pm
Posty: 16
Silnik: 2.0 HDI
Model: Vitara I
Rok prod.: 2002
głupoty się pisze prze apk Tapatalk

Aktualnie posiadam gumy Sahara 215*80*15 przy ory alu ET10, prowadzi się to nieźle, czy w terenie czy na asfalcie, ale przy mocnym oraz gwałtownym hamowaniu, jest auto bardzo niestabilne i nie przewidywalne. chodzi o uciekający tył. Myślę że, ma to związek z zmianą balansu, dodany zderzak stalowy plus wyciągarka. Do tego lift i wysoikie opony.
Planuje dodać tylni zderzak stalowy plus bagażnik wyprawowy, felgi stalowe ET0(min) i właśnie niższe opony i szersze.

Te plany z oponami powstały m.in po sytuacji w Świętokrzyskim. Kiedy jechałem 90km przez teren niezabudowany i dziewczynka z polnej drogi przecieła mi droge na rowerze.


Na górę
Post: pn maja 08, 2023 8:40 am 
Offline
2" - starszy bagiennik
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt sty 06, 2015 9:38 pm
Posty: 104
Lokalizacja: Bełchatów
radzik071 pisze:


jaki model opony masz teraz a jaki chcesz założyć ?

Westlike sl366 chce zamienić na westlike sl366.
Tak jak pisałem, na szerokości nie będzie dużej różnicy między 245 a 235.


Edit.
Zainstalowałem 265x75x16 westlike sl366. Opona ma 25,5 cm szerokości i niecałe 81 cm wysokości. (245x75x16 miała 24 cm szerokości i 76 wysokości).

_________________
GV1 2,5 V6 158KM


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 265 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 114 15 16 17 18

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl