suzuki.info.pl

Wszystko dookoła vitary i nie tylko (:
Dzisiaj jest sob kwie 27, 2024 6:40 am

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
Post: wt lut 24, 2015 7:35 pm 
Offline
1" - młody upalacz
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sty 19, 2015 6:21 pm
Posty: 16
Lokalizacja: Lublin
Ja wiem, to nie rozmiar do Vitary. Bo i nie o buty dla Vitary pytam, tylko dla Forestera.
Dlaczego tu a nie na forum Subaru? Bo bardzo cenie sobie Waszą wiedzę i doświadczenie, a także lubię atmosferę tego forum. Mam więc nadzieję, że nie wygonicie mnie stąd za moje pytania ;)

Do sedna. Chcę kupić nowe letnie opony do Forestera 2.0 '99. Niestety, nie mam żadnego doświadczenia z autami 4x4. Auto służyć mi będzie głównie do jazdy po asfalcie, natomiast reszta (myślę, że jakieś 20 - 30%) to lekki teren - głównie ciągnięcie przyczepy z pontonem lub łódką drogami leśnymi, piaszczystymi, czasem lekko błotnistymi, od jeziora do jeziora - pojezierze Łęczyńsko-Włodawskie.
Zależy mi na pewnym prowadzeniu i skutecznym hamowaniu na asfalcie oraz niezłym radzeniu sobie poza nim.

Wstępnie (nie wiem czy słusznie) wytypowałem opony:
1. Michelin Latitude Cross 205/70R15 100 H (link: KLIK )
2. Yokohama Geolandar A/T-S G012 (link: KLIK )
3. Bridgestone Dueler A/T 694 205/70R15 96 T (link: KLIK )

Któreś z powyższych są warte szczególnej uwagi? A może poszukać czegoś innego? Z góry dzięki za pomoc.


Na górę
Post: wt lut 24, 2015 8:45 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik

Rejestracja: pt wrz 12, 2014 11:02 am
Posty: 142
Lokalizacja: Piastow
Ja od siebie geolandar tym bardziej patrząc na obecne ceny są bez konkurencji

_________________
Suza Grand Vitara 2.0 HDI 2003


Na górę
Post: wt lut 24, 2015 10:22 pm 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lis 12, 2009 10:13 pm
Posty: 2174
Lokalizacja: Warszawa
Silnik: 2.0 HDI
Model: XL7
Rok prod.: 2006
Na forum subaru miętkie faje są jeśli o jazdę poza czarnym (tylko im tego nie mów :lol: )

2 i 3 polecam.

Pomyśl nad seryjnymi z Vitary - lekko przewymiarywane zwiększą Ci prześwit, a auto to spokojnie łyknie. Do tego osłonę/ślizg pod silnik wrzuć stalową/alu i będzie cycuś.

_________________
Long 2.0 TD 1997r, polcalmini i MT > (...) > XL7 2.0 HDI
"Spijmy gorycz co uwiera, niech z trzeźwości nas rozbiera"


Na górę
Post: wt lut 24, 2015 10:35 pm 
Offline
1" - młody upalacz
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob lis 08, 2014 8:19 pm
Posty: 17
Lokalizacja: Tarnów
W ciemno Bridgestone Dueler, sprawdzone m.in. na moim Outbacku czy siostry Pajero. Na asfalcie bez problemu, dobrze trzymają drogę i odprowadzają wodę, w takim terenie, w jakim da radę Subarynka nie potrzebujesz nic lepszego - i tak prędzej siądziesz na brzuchu niż zgubisz trakcję :)

_________________
im lepsze auto terenowe
tym dalej trzeba iść po ciągnik


Na górę
Post: wt lut 24, 2015 10:36 pm 
Offline
1" - młody upalacz
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sty 19, 2015 6:21 pm
Posty: 16
Lokalizacja: Lublin
No i już trochę mądrzejszy jestem. Dzięki :)

Jeszcze jedno. Często można przeczytać, że nie wolno stosować niższego indeksu prędkości niż podaje producent auta. Geolandary 012 mają index S (do 180 km/h), zaś Subaru "wymaga" T (do 190 km/h). Ja i tak tym autem 120km/h nie przekraczam, więc spokojnie S-kę założyć mogę - dobrze myślę czy źle?


Na górę
Post: śr lut 25, 2015 8:50 am 
Offline
2" - starszy bagiennik
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 26, 2014 10:06 pm
Posty: 187
polecam swoje index predkosci 130km/h
viewtopic.php?f=67&t=13800


Na górę
Post: śr lut 25, 2015 10:08 am 
Offline
Site Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 04, 2009 9:35 pm
Posty: 4485
Lokalizacja: Ursynów
Silnik: J20A
Model: Cabrio 2.0 JLX
Rok prod.: 1998
Scorpio pisze:
Jeszcze jedno. Często można przeczytać, że nie wolno stosować niższego indeksu prędkości niż podaje producent auta. Geolandary 012 mają index S (do 180 km/h), zaś Subaru "wymaga" T (do 190 km/h). Ja i tak tym autem 120km/h nie przekraczam, więc spokojnie S-kę założyć mogę - dobrze myślę czy źle?


Źle myślisz :)

Indeks prędkości musi być co najmniej taki jak określono w homologacji. Jedynie opony zimowe mogą mieć mniejszy o jeden stopień chyba.
Przy przeglądzie na trasie możesz stracić dowód (bardzo rzadko, ale słyszy się coraz częściej że sprawdzają). Przy jakimkolwiek wypadku poważniejszym możesz mieć problemy.

Przepisy:
"
Dziennik Ustaw Poz. 951

Warszawa, dnia 22 sierpnia 2013 r.
Poz. 951
OBWIESZCZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 6 czerwca 2013 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.


(...)
5. Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła, oraz dostosowane
do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej
opony i obciążenia pojazdu.
5a.49) Dla opon oznakowanych jako śniegowe, zgodnie z dyrektywą 92/23/EWG, dopuszcza się niespełnianie dostosowania
do maksymalnej prędkości pojazdu, pod warunkiem że są one dostosowane co najmniej do prędkości równej
160 km/h, a w pojeździe umieszczono nalepkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości tych opon tak, aby była ona widoczna
oraz czytelna dla kierowcy.
"

Czyli wprost do homologacji się nie odnoszą. Ale zapewne maksymalna prędkość jest brana z homo, wiec musisz mieć co najmniej takie. Poza tym Czym większy indeks prędkości tym sztywniejsze opony i zazwyczaj lepsze prowadzenie. Sztywniejsza opona to większa odporność na krawężniki i mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzenia felgi ale i mniejszy komfort.

PS:
nie wiem czy info o śniegowych odnosi się też do opon M+S wielosezonowych - jeśli tak to zgodnie z przepisami możesz dać nawet opony M+S z indeksem 160kmh. Tylko, że jazda w lecie na śniegowych oponach jest traktowana jako rażące zaniedbanie i może powodować problemy z odszkodowaniem w przypadku upierdliwego ubezpieczyciela.

_________________
DantHe SVC 2.0 'Myszka Miki' + kilka cm do lansu :) Obrazek


Na górę
Post: śr lut 25, 2015 6:16 pm 
Offline
1" - młody upalacz
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sty 19, 2015 6:21 pm
Posty: 16
Lokalizacja: Lublin
@danthe - bardzo dziękuję za wyczerpującą i konkretną odpowiedź.
Czemu, ja głupi, nie przeczytałem jej wcześniej... Chyba wpakowałem się w kłopoty. Jakieś piętnaście minut przed Twoim postem zamówiłem w motointegratorze polecane tu wcześniej Yokohamy G012. Kolejny raz sprawdziło się powiedzenie, że pośpiech jest złym doradcą...

Yokohama Geolandar A/T-S G012 w rozmiarze 205/70/15 mają indeks prędkości S, czyli 180km/h. Większość sklepów opisuje te opony jako letnie, nie wspominając nic o oznaczeniu M+S. W niektórych ofertach jednak pojawia się informacja, że to gumy całoroczne i znak M+S posiadają. Gdyby tak było, to kłopot teoretycznie (pomijając upierdliwych ubezpieczycieli o których wspominasz - odpukać!) nie istnieje. Niestety nie dotarłem nigdzie do zdjęć pokazujących bok opony na tyle dokładnie, by przeczytać znajdujące się tam oznaczenia.

Opony odbieram w piątek w serwisie współpracującym ze sklepem. Obejrzę je wcześniej dokładnie i w razie czego odmówię przyjęcia i zapłaty jako niezgodność z opisem (w opisie przedmiotu na stronie sklepu jest zaznaczona zgodność z moim modelem auta). Mógłbym też "po chamsku" nie zgłosić się po odbiór, ale to trochę nie w moim stylu ;)


Na górę
Post: śr lut 25, 2015 8:55 pm 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lis 12, 2009 10:13 pm
Posty: 2174
Lokalizacja: Warszawa
Silnik: 2.0 HDI
Model: XL7
Rok prod.: 2006
danthe pisze:
(...)

Źle myślisz :)

Indeks prędkości musi być co najmniej taki jak określono w homologacji. Jedynie opony zimowe mogą mieć mniejszy o jeden stopień chyba.
Przy przeglądzie na trasie możesz stracić dowód (bardzo rzadko, ale słyszy się coraz częściej że sprawdzają). Przy jakimkolwiek wypadku poważniejszym możesz mieć problemy.

Przepisy:
"
Dziennik Ustaw Poz. 951

Warszawa, dnia 22 sierpnia 2013 r.
Poz. 951
OBWIESZCZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 6 czerwca 2013 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.


(...)
5. Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła, oraz dostosowane
do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej
opony i obciążenia pojazdu.
5a.49) Dla opon oznakowanych jako śniegowe, zgodnie z dyrektywą 92/23/EWG, dopuszcza się niespełnianie dostosowania
do maksymalnej prędkości pojazdu, pod warunkiem że są one dostosowane co najmniej do prędkości równej
160 km/h, a w pojeździe umieszczono nalepkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości tych opon tak, aby była ona widoczna
oraz czytelna dla kierowcy.
"

Czyli wprost do homologacji się nie odnoszą. Ale zapewne maksymalna prędkość jest brana z homo,(...)

PS:
nie wiem czy info o śniegowych odnosi się też do opon M+S wielosezonowych - jeśli tak to zgodnie z przepisami możesz dać nawet opony M+S z indeksem 160kmh. Tylko, że jazda w lecie na śniegowych oponach jest traktowana jako rażące zaniedbanie i może powodować problemy z odszkodowaniem w przypadku upierdliwego ubezpieczyciela.


M+S to M+S - jakaby to opona faktycznie nie była (np. simex ;) ), jeśli ma oznaczenie M+S to jest oponą również zimową ;). Ale jedno mnie zastanawia - u nas nie ma obowiązku jazdy zimią na zimówkach, a latem na letnich. Więc nie ma jak pociągnąć kierowcy do odpowiedzialności za jazdę na gumach zimowych latem. Przewymiarowane - pewnie jest hak, zużyte - jest hak, ale nie zimowe/letnie. Jak nie mam obowiązku latać na letnich latem to nie może być mowy o ostrym zaniedbaniu jeśli mam latem zimówki w dobrym stanie.

Scorpio - upewnij się co do homologacji, bo 190km/h to wyciąga, ale Forczysław z turbo - wolnossak zgodnie z danymi producenta rozwija do 160 czy 165km/h (konkretnie Twój 163 leciał ;) )- paradoksalnie Twoje gumy naprawdę spełniają wymagania tego auta i to z górką.

_________________
Long 2.0 TD 1997r, polcalmini i MT > (...) > XL7 2.0 HDI
"Spijmy gorycz co uwiera, niech z trzeźwości nas rozbiera"


Na górę
Post: śr lut 25, 2015 9:29 pm 
Offline
1" - młody upalacz
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sty 19, 2015 6:21 pm
Posty: 16
Lokalizacja: Lublin
Niedzwiadz pisze:
Scorpio - upewnij się co do homologacji, bo 190km/h to wyciąga, ale Forczysław z turbo - wolnossak zgodnie z danymi producenta rozwija do 160 czy 165km/h (konkretnie Twój 163 leciał ;) )- paradoksalnie Twoje gumy naprawdę spełniają wymagania tego auta i to z górką.


Ja to wiem, że spełniają :) Tylko "niebieska władza" na drodze musi trzymać się litery prawa (którą zresztą nie zawsze do końca rozumie - ludzka rzecz). Ja mogę sobie z nimi podczas kontroli dyskutować, a i z pójściem do sądu nie mam problemu. Muszę tylko mieć twarde argumenty do takiej dyskusji. W tym przypadku "oznaczenie opony jako śniegowej" załatwia sprawę. O ile oczywiście występuje na tej Yokohamie.

Od kilku godzin wertuję różne akty prawne szukając definicji i/lub oznaczenia opony "śniegowej" w kontekście zwrotu zawartego w cytowanym przez @danthe obwieszczeniu Ministra Transportu. Nie znalazłem. Symbol 3PMSF (trzy szczyty z płatkiem śniegu), jak wszyscy wiemy, oznacza oponę zimową, a nie "śniegową". W obwieszczeniu nie ma żadnego odniesienia do symbolu "M+S". Zatem zwrot "Dla opon oznakowanych jako śniegowe" można by interpretować dowolnie, bo różni producenci różnie tą "śniegowość" mogą oznaczać.
Jeśli na Yokohamach znajdę M+S to pewnie zaryzykuję, ale jeśli np. producent ukrył ten nieszczęsny śnieg w symbolu A/T-S to kontrolujący nas na drogach mogą to źle zinterpretować.


Na górę
Post: czw lut 26, 2015 9:55 am 
Offline
Site Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 04, 2009 9:35 pm
Posty: 4485
Lokalizacja: Ursynów
Silnik: J20A
Model: Cabrio 2.0 JLX
Rok prod.: 1998
Niedzwiadz pisze:
Ale jedno mnie zastanawia - u nas nie ma obowiązku jazdy zimią na zimówkach, a latem na letnich. Więc nie ma jak pociągnąć kierowcy do odpowiedzialności za jazdę na gumach zimowych latem. Przewymiarowane - pewnie jest hak, zużyte - jest hak, ale nie zimowe/letnie. Jak nie mam obowiązku latać na letnich latem to nie może być mowy o ostrym zaniedbaniu jeśli mam latem zimówki w dobrym stanie.


Właśnie dlatego, że nie ma obowiązku to stosują takie obejście pod tytułem rażące zaniedbanie (mogą stosować). Jest to kwestia interpretacji - więc pożywka dla adwokatów i sprawa na kilka lat w sądzie...

Scorpio - większość przerobionych terenówek ma opony niezgodne z homologacją. Przepisy są od niedawna. Słyszałem o kilku przypadkach ich egzekwowania. Ale jak latasz zazwycaj w trasie po czarnym to moim zdaniem warto mieć zgodnie z prawem wszystko co się da.

W/g producenta jest M+S:
http://www.yokohama-online.com/Tyres/Ca ... s/(product)/G012

Ale:
M+S ? (Mud and Snow) opony o błotno-śniegowej rzeźbie bieżnika, stosowany przy oznaczaniu opon zimowych, całorocznych, a także letnich. Nie jest to oznaczenie opony zimowej (opony zimowe oznacza się skrótem 3PMSF i symbolem płatka śniegu na tle 3 szczytów górskich).

Czyli mamy jak zwykle w PL nieścisłość p w przepisach. Co oznacza "opona śniegowa"? Tak to jest jak ignoranci piszą prawo.

_________________
DantHe SVC 2.0 'Myszka Miki' + kilka cm do lansu :) Obrazek


Na górę
Post: czw lut 26, 2015 10:51 am 
Offline
2" - starszy bagiennik

Rejestracja: pt wrz 12, 2014 11:02 am
Posty: 142
Lokalizacja: Piastow
Koledzy a gdzie sprawdzić jaki indeks powinien być oryginalnie i czy może być wyższy ?

_________________
Suza Grand Vitara 2.0 HDI 2003


Na górę
Post: czw lut 26, 2015 6:54 pm 
Offline
1" - młody upalacz
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sty 19, 2015 6:21 pm
Posty: 16
Lokalizacja: Lublin
danthe pisze:
Czyli mamy jak zwykle w PL nieścisłość p w przepisach. (...) Tak to jest jak ignoranci piszą prawo.

Dokładnie. Z prawem mam do czynienia niemal codziennie z racji wykonywanej pracy. Uczestniczę w różnego rodzaju interwencjach (często w asyście Policji), bywam powoływany do sądu, współpracuję z ustawodawcą (ale z miernym skutkiem) - znam od podszewki te wszystkie nieścisłości. Co prawda w aspektach dotyczących zwierząt, ale jak widać w każdej dziedzinie jest tak samo.

danthe pisze:
Co oznacza "opona śniegowa"?

Wychodzi na to, że nic nie oznacza. Grzebałem w polskich i unijnych przepisach i nie znalazłem ani definicji, ani wzoru symbolu jakim miałaby być oznaczona. Czyli kolejny pretekst do dowolnej interpretacji przez różne organy, urzędy i instytucje. "Był czas przywyknąć" jak mawia moja żona.

Korci mnie by napisać pismo do ITD lub bezpośrednio do właściwego ministerstwa z prośbą o oficjalną interpretację tego przepisu i wskazanie sposobu oznakowania "opony śniegowej".

bilibo pisze:
Koledzy a gdzie sprawdzić jaki indeks powinien być oryginalnie i czy może być wyższy ?

Na słupku powinieneś mieć nalepkę.
Ewentualnie zerknij tu http://opony.mojeauto.pl/ i wybierz swoje auto. Parametry podane na tej stronie zazwyczaj są właściwe.


Na górę
Post: pt lut 27, 2015 4:45 pm 
Offline
Site Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lut 04, 2009 9:35 pm
Posty: 4485
Lokalizacja: Ursynów
Silnik: J20A
Model: Cabrio 2.0 JLX
Rok prod.: 1998
Scorpio pisze:
Wychodzi na to, że nic nie oznacza. Grzebałem w polskich i unijnych przepisach i nie znalazłem ani definicji, ani wzoru symbolu jakim miałaby być oznaczona. Czyli kolejny pretekst do dowolnej interpretacji przez różne organy, urzędy i instytucje.


Zapewne chodzi o opony zimowe oznaczane skrótem 3PMSF i symbolem płatka śniegu na tle 3 szczytów górskich.

_________________
DantHe SVC 2.0 'Myszka Miki' + kilka cm do lansu :) Obrazek


Na górę
Post: pt lut 27, 2015 6:55 pm 
Offline
1" - młody upalacz
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sty 19, 2015 6:21 pm
Posty: 16
Lokalizacja: Lublin
danthe pisze:
Zapewne chodzi o opony zimowe oznaczane skrótem 3PMSF i symbolem płatka śniegu na tle 3 szczytów górskich.

Dziś robiłem przegląd auta żony i podpytałem trochę diagnostów. Trochę się zdziwili, zadzwonili "gdzieś na górę" i stwierdzili, że M+S wystarczy. Pytałem też o znak 3PMSF - według nich oznacza oponę zimową (co zresztą da się wyczytać w przepisach) i nie ma to nic wspólnego ze "śniegową".
No nic. Yokohamy już założone. M+S mają, więc się nie przejmuję. A w wolnej chwili napiszę pismo z zapytaniem, o którym wspominałem wcześniej. Odpowiedzią podzielę się na forum.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 41 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl