Myślę że jeszcze chwilę podyskutujemy i będzie można zrobić podsumowanie które wkleimy w osobny temat.
To nie jest też tak że twierdzę że każdy do Vitary ma zakładać opony 305. Chodzi o to żeby dobrać odpowiednią oponę do warunków w jakich się korzysta.
Cały czas się uczę i po przeanalizowaniu terenów innych niż te w których jeżdżę zazwyczaj trochę zmieniłem podsumowanie :
-małe błoto a pod spodem twardo lepsza wąska-wjazdy pod górki - zależy od terenu
-w glinie - zależy od terenu-w piachy lepsza szeroka
-w śniegu w terenie lepsza szeroka
-w dużym błocie lepsza szeroka
-w torfie lepsza szeroka
-na kamieniach lepsza szerokaCzyli (W TEREN) jak na razie mamy podliczając 2 remisy ---> 7 do 3 dla szerokiej
(Jak komuś się chce czytać to wyjaśnienie skąd takie wnioski poniżej - od cytatu Franka )
Trzeba pamiętać że nie można też przesadzać z szerokością opon ale na pewno jestem przeciwnikiem wkładania węższych opon niż były fabrycznie w aucie.
Jak dla mnie to do:
Vitara turystyczna 225/70R16(225/75R15) lub bardziej w teren 235/70R16(235/75R15)
Vitara terenowo: 245/75R16 265/70R15 lub 265/70R16
Vitara Extreme: 265/75R16 lub dla kaskaderów 285/75R16
Grand Vitara turystycznie 235/70R16 (niektórzy wkładają też 225/75R16 ale to opona węższa niż fabryczna)
Grand Vitara terenowo 245/75R16 lub 265/70R16(mój ulubiony rozmiar do GV)
Grand Vitara Extreme 265/75R16
Franek_ pisze:
...generalnie zimówki są.. węższe od letnich, żeby auto nie mieliło po śliskim i nie zrywało przyczepności...
Franek tak było za komuny. Od dawna nie praktykuje się węższych zimówek ponieważ nowe opony zimowe mają taką mieszankę gumy żeby opona łapała śnieg. To dlatego że lepiej trzyma się śnieg do śniegu niż guma do śniegu. Opona zimowa węższa niż fabryczna dużo gorzej trzyma się po suchym i mokrym asfalcie. Pewnie zauważyliście auta w zimie które mają cały czas bieżnik zaklejony śniegiem. To oznacza że to dobra zimówka. Mowa oczywiście o jeździe po śniegu bo na błocie pośniegowym lepsza będzie węższa opona. Ale my nie dyskutujemy o asfalcie.
Podsumowanie: W terenie lepsza szeroka
Franek_ pisze:
radzik071 pisze:
-w błocie lepsza szeroka
tak, ale z tym 'ale', że musisz mieć piec, co tym właściwie zakręci
absolutnie nie mogę się zgodzić. To czemu traktory im większe błoto tym mają szersze opony ? Albo nawet bliźniaki ? W białasie też mamy walce szerokie i zero mocy a robi w błocie jak mało co. Wąska opona + dużo mocy = wykopane dziury i wisisz na mostach.
Podsumowanie - w dużym błocie zawsze lepsza szeroka opona
Franek_ pisze:
w torfie lepszy dobry akumulator i dużo liny, gdyż poza nielicznymi przypadkami naprawdę lekkich i mocnych zmot, w torfie tonie wszystko
W torfie można mieć silnik 1.3 i jak masz szerokie walce to lepiej pojedziesz niż duża moc na wąskich oponach. Np na tym rajdzie Białas (szeroki lak i zero mocy) najlepiej przejeżdżał odcinek na torfie z wszystkich aut na rajdzie: (od 3:11)
https://www.youtube.com/watch?v=Xu9WVeH9pfgTorf to akurat mój ulubiony teren ale nie mówię o torfie który ma 8m głębokości(w takim to faktycznie nie trzeba kół tylko wyciągarkę) tylko właśnie taki jak na filmie wyżej że z szerokimi oponami da rady coś powalczyć.
Podsumowanie: Na pewno nie można powiedzieć że wąska opona jest lepsza w torf .
Franek_ pisze:
radzik071 pisze:
-w glinie lepsza szeroka
nie. w glinie lepsza agresywna wąska
Zależy...
Nie wiem czy jest offroadowe miejsce w Polsce gdzie jest więcej gliny niż na wrocławskim poligonie:
Tu nasz pierwszy srebrny long na oponach bodajże 225/80
https://www.youtube.com/watch?v=yKrQZlhOHkYW glinie jak wąską oponą zaczniesz skrobać to pod spodem jest tylko bardziej mokro.
Miałem też w tym longu opony 31x10.5 AT potem Sahara 235/85R16 i na końcu Sahara 265/70R16 i te ostatnie zdecydowanie najlepiej robiły pod każdym względem.
Jeżeli ktoś ma teren że pod gliną jest twardo to lepsza wąska opona.
Podsumowanie - zależy od rodzaju terenu.
Generic pisze:
Na kamieniach nie widzę powodu, żeby szersza miała być lepsza...
Franek_ pisze:
...na kamieniach lepsza wąska + obowiązkowo spuszczone ciśnienie (tyczy się też szerokich)
A w czym węższa miałyby być lepsza na kamieniach?
konkrety proszę.
Szeroka opona to lepsza trakcja do skały i ciężej żeby np opona wpadała i zaklinowała się między kamieniami. Trudniej uszkodzić felgi.
Wpisz "rock crawler off road" na YouTube i zobacz na jakich oponach jeżdżą:
https://www.youtube.com/results?search_query=rock+crawler+off+roadPodsumowanie - szeroki lak lepszy
Generic pisze:
Radzik - macie tam u siebie jakieś górki? Na podjazdach nie ma bagna, jest śliski/luźny wierzch i coś twardszego pod spodem. Chyba zawsze...
Franek_ pisze:
... w górach lepiej sprawują się wysokie, wąskie i agresywne opony. na trawersach mniej w bok zsuwają się wozy jeżdżące na węższym kole. lepiej wjeżdżają podjazdy, precyzyjniej zjeżdżają zjazdy i są lepiej kierowalne.
Wjazdy pod górkę to chyba najbardziej mają opanowane w stanach. Pełno filmów pod hasłem "rock bouncers":
https://www.youtube.com/results?search_query=rock+bouncersTeż nie widać nikogo na wąskich oponach.
W polskich górach na pewno nieraz wąska opona zrobi lepiej. Często też szeroki lak to po prostu lepsza trakcja.
Podsumowanie - wg mnie zależy od terenu.
Franek_ pisze:
...zapomniałeś również o dużo lepszej i skutecznej reakcji wąskiej opony na obniżanie ciśnienia. oczywiście - z szerokiej też można zejść z ciśnienia, ale robi się walec i do tego łatwiej zdjąć oponę z felgi.
Franek serio?
Przecież to jest oczywiste ze na przechyłach bocznych łatwiej zdjąć z felgi wąską, wysoką oponę, bo robi się dużo większa dźwignia niż w szerszej oponie o niższym profilu. Sam miałem opony 235/85R16 i potrafiłem po powrocie z poligonu mieć w trzech kołach napchane błota i patyków między oponę a felgę i co wyjazd to takie historie a po wymianie na 265/70 mimo szerszej felgi, taki problem NIGDY się nie powtórzył. Więc różnica ogromna i bezdyskusyjna na plus profilu opony 70 a nie 85.
Wąska opona faktycznie łatwiej się poddaje pod niskim ciśnieniem ale co z tego skoro moje opony 235/85r16 musiałem pompować na kamień bo inaczej je zrzucało więc to żaden plus. Jak założysz szerokiego laka na wąską felgę to nawet na kapciu nie zrzuci Ci opony. Z oponami 265/70r16 na feldze 7" spokojnie można jeździć na 1.4bara a w wąskich poniżej 2bar nie schodziłem a to ogromna różnica w terenie bo mocno napompowana opona ma dużo gorsza trakcję w każdym terenie.
Co do wpływu szerokich opon na spalanie, jazdę po asfalcie, masę kół etc... to są to tematy na osobną dyskusję. Myślę że po ogarnięciu i podsumowaniu tego bajzlu, można by założyć osobne tematy co by się nie nudzić