suzuki.info.pl

Wszystko dookoła vitary i nie tylko (:
Dzisiaj jest sob maja 04, 2024 8:20 am

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
Post: wt lis 13, 2007 1:30 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lip 02, 2007 5:04 pm
Posty: 325
Lokalizacja: Bielsko-Biała
WYDZIELIŁEM. Proszę nie robić śmietnika i piasać w odpowiednich działach!!!

A propos Teorii / ale ta to już nie przejęzyczenie/

Ostatnio też w TVN turbo przedstawiano teorię w której gdy posiadamy zużyte opony, a możemy kupić tylko dwie nowe
to gdzie je założyć? na przód czy na tył!
Wg prowadzących audycje oczywiście na tył. Udowadniano to na płycie poślizgowej, która szarpała nienaturalnie tylną osią, gdy się na nią najechało. Samochód tym samym z łysolami z tyłu obracało, a z nowymi jechało prosto. Powiedziano również że z przodu samochody mają tak zwaną strefę zgniotu, poduszki itp. Sugerowano tym samym, że lepiej jak uderzyć w przeszkodę to przodem niż bokiem.
I wszystko zgoda, tylko zapomniano telewidzom powiedzieć, że jak masz łyse przednie opony a tylne dobre to auto jest pod sterowne i nie da się skręcać, /omijać przeszkody/ hamulec dzięki korektorowi hamowania w osobówce działa na przednie koła, a tylne dopiero po mocnym naciśnięciu.
A jak wiadomo 99% kierowców gdy zablokują mu się przednie koła to popuszcza hamulec a nie ciśnie do końca, więc tylne nowe nawet nie spróbują hamować.
Rozpisałem się ale strasznie mnie ta audycja poirytowała.

A może to ja jestem w błędzie??? Jeśli ktoś ma wątpliwości to napiszcie!
Pozdrawiam!

_________________
Ludzie dzielą się na czystych i szczęśliwych!


Na górę
Post: wt lis 13, 2007 1:47 pm 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 30, 2006 1:09 pm
Posty: 3237
Lokalizacja: Gdynia
jacekml pisze:
Ostatnio też w TVN turbo przedstawiano teorię w której gdy posiadamy zużyte opony, a możemy kupić tylko dwie nowe
to gdzie je założyć? na przód czy na tył! ........... hamulec dzięki korektorowi hamowania w osobówce działa na przednie koła, a tylne dopiero po mocnym naciśnięciu. .....

Koledzy z TVN Turbo mają rację. Nadsterowność jest w większości przypadków trudniejsza do opanowania. A jesli chodzi o głębokość bieżnika to wpływa w sposób isotny na prędkość przy jakiej wystąpi aquaplaning. Jak aqauaplaning wystąpi na przedniej osi to odejmujesz gaz i większości przypadków pozostajesz na drodze. Jak Ci zacznie pływać tył to w większości przypadków lądujesz poza drogą.
Co do korektora hamulców to raczej działa odwrotnie. Przy słabym nacisku działają wszystkie 4 koła przy mocnym odciążana jest tylna oś i zmniejszana siłą hamowania na tejże osi.
Generalnie jak masz mocno kiepskie opony to trzeba wywalić wszystkie. Można wywalić 2 jeśli np 2 są łyse a nastęnie 2 mają jeszcze jakiś bieżnik...

_________________
Były użytkowik Vitary OR, były moderator, obecnie turystyczny autobus http://www.terracan.pl/viewtopic.php?f= ... 7&start=60


Na górę
 Tytuł:
Post: wt lis 13, 2007 4:17 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lip 02, 2007 5:04 pm
Posty: 325
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Nie zgadzam się!
Wiem że wymieniamy wszystkie opony ale to są rozważania hipotetyczne.
Nie bardzo mam teraz czas dywagować, ale w skrócie.

Przednia oś odpowiada za skręcanie i przede wszystkim hamowanie.
/co do korektora hamowanie to jesteś w błędzie/
Nawet gdybyśmy mieli pomijać samo działanie korektora hamowania, to hamowanie kół przednich jest skuteczniejsze przez dociążenie osi silnikiem, a już w trakcie hamowania następuje przeniesienie ciężaru i dociskania osi przedniej gdy w tym samym czasie koła tylne wręcz „odrywają” się od drogi. Jeśli mówisz o utracie przyczepności kół przednich podczas przyśpieszania to zgadzam się, że wystarczy odjąć gazu i auto odzyska przyczepność, ale to nie przy ruszaniu najwięcej ryzykujemy tylko podczas jazdy.
Wyobraź sobie ze jedziemy spokojnie jednym pojazdem z łysymi oponami z przodu a drugim z tyłu. Zaczynamy skręcać i ja skręcam /posiadając dobre opony z przodu/ nawet gdy tylne wpadają w poślizg, jestem w stanie kontrować lub w najgorszym razie ratować się i korygować tor jazdy skręcając. Ty natomiast nawet nie podejmiesz próby pokona zakrętu /skręcisz a Twoje auto pojedzie prosto w drzewo. Czego Ci oczywiście nie życzę!/
Według tego co mówią /Twoi koledzy z tvn turbo/ licząc tylko na poduszki powietrzne, strefę zgniotu itd. to poco Ci w ogóle kierownica…
Z wyrazami Szacunku Jacek

_________________
Ludzie dzielą się na czystych i szczęśliwych!


Na górę
 Tytuł:
Post: wt lis 13, 2007 4:38 pm 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 30, 2006 1:09 pm
Posty: 3237
Lokalizacja: Gdynia
jacekml pisze:
Nie zgadzam się!
.....nie przy ruszaniu najwięcej ryzykujemy tylko podczas jazdy.
Wyobraź sobie ze jedziemy spokojnie jednym pojazdem z łysymi oponami z przodu a drugim z tyłu. Zaczynamy skręcać i ja skręcam /posiadając dobre opony z przodu/ nawet gdy tylne wpadają w poślizg, jestem w stanie kontrować lub w najgorszym razie ratować się i korygować tor jazdy skręcając. Ty natomiast nawet nie podejmiesz próby pokona zakrętu /skręcisz a Twoje auto pojedzie prosto w drzewo. Czego Ci oczywiście nie życzę!/
Według tego co mówią /Twoi koledzy z tvn turbo/ licząc tylko na poduszki powietrzne, strefę zgniotu itd. to poco Ci w ogóle kierownica…
Z wyrazami Szacunku Jacek

Najwięcej groźnych wypadków jest na prostej, ponieważ jedziemy szybko (na aqaplaning to jest wyznacznikiem momentu wypadnięcia) najczęściej zdekoncentrowani (papieros komórka itp) przekraczamy prędkość pływania (w czasie deszczu w koleinach) i..... zaczyna nam tył wyprzedzać przód. Tylko dobrzy kierowcy są w stanie wyprowadzić auto z takiego poślizgu. Dawno temu miałem taką sytację i tylko to że wcześniej dużo trenowałem poślizgi uratrowało mnie ale miałem śmierć w oczach.
Generalne myślę że te rozważnia dotyczą aut poruszających się po asfalcie. Bo terenowe auta muszą mieć zmenione opony i tak dużo wcześniej niż występuje ryzyko aquaplaningu na czarnym bo w terenie opony poniżej 5 mm bieżnika nie robią.
Co do sytacji zimowej to też wolałbym mieć lepsze gumy w aucie RWD z tyłu. Nigdy nie jest tak że masz tak że przednie zupełnie nie łapią albo zupełnie nie skręcają a podsterowność w aucie RWD można kontrolować dodając gazu.
Zachęcam do lektury książki S. Zasady "Szybkość bezpieczna". Autor opisuje jak jechał na jednym rajdzie autem RWD w zimie z oponami na kolcach tylko na tyle. Zgodnie z Twoją teorią nie mógłby skręcić a jednak napisał że auto było dobrze sterowne.

_________________
Były użytkowik Vitary OR, były moderator, obecnie turystyczny autobus http://www.terracan.pl/viewtopic.php?f= ... 7&start=60


Na górę
 Tytuł:
Post: wt lis 13, 2007 7:10 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lip 02, 2007 5:04 pm
Posty: 325
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Wszystko co pisałem dotyczy aut osobowych na drogach, a że za oknem mam biało to raczej na drogach ośnieżonych.
Jeśli chodzi o Sobiesława Zasadę to opisywana sytuacja dotyczyła rajdu, gdzie samochody prowadzi się celowo poślizgami i nie ma sprawnych rajdówek z tendencjami podsterowności. Nawet te napędzane na cztery koła mają rozłożenie napędów Np. 60/40 co powoduje ze auto jest nadsterowne /czytaj skręcające i dające sie prowadzić /

Wracając do zaleceń lepszych opon z tyłu nikt w opisywanej audycji, nie rozgraniczał samochodów z napędem tylnym lub przednim.
Gdy piszesz o sytuacji gdzie ni stąd ni zowąd nagle wyprzedza Cię tył samochodu, to myślę, że wcześniej na opisywanej drodze chciałbyś zwolnić i przyhamować a wtedy /nie mając przednich opon/ zrobiłbyś garaż w pojeździe przed sobą. Nie mówiąc o tym jak tuż przed samym uderzeniem zaparłbyś się rękoma o kierownice a na pedale hamulca oparł stopę z całej siły...i co? I nic, nawet w ostatnich metrach auto by nie zwolniło, ABS nie pomoże.
Jak wspomniałeś wszytko to nie dotyczy naszych terenowych vitarek, ja mam w swojej bieżnik na pewno ponad centymetrowy i to na wszystkich kołach. W osobowych autach też mam po cztery dobre opony, więc dalsze rozmyślania nie bardzo mają uzasadnienie.
Nie przekonałeś mnie, co do teorii, iż lepiej mieć lepsze opony z tyłu niż z przodu, ale może kiedyś… Może też, dlatego że jak jażdże po białym to w miarę możliwości staram się żeby chodzić bokami, dla zabawy.
:P
To forum i tak dotyczy 4x4 więc przyda się pięć nowych oponek! :lol:
Pozdrawiam!
Szerokości i przyczepności jak by to powiedziano na CB :D

_________________
Ludzie dzielą się na czystych i szczęśliwych!


Na górę
 Tytuł:
Post: śr lis 14, 2007 8:40 am 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 30, 2006 1:09 pm
Posty: 3237
Lokalizacja: Gdynia
jacekml pisze:
Szerokości i przyczepności jak by to powiedziano na CB :D

Lustereczko dla Ciebie :wink: :D

_________________
Były użytkowik Vitary OR, były moderator, obecnie turystyczny autobus http://www.terracan.pl/viewtopic.php?f= ... 7&start=60


Na górę
 Tytuł:
Post: czw lis 29, 2007 12:04 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt wrz 26, 2006 12:37 pm
Posty: 386
Lokalizacja: Bielsko
Jacku za bardzo se to do siebie zabrałeś. Najciekawsze jest to że spotkałem się z tym kilkukrotnie, na tvn to se tak z nudów debatowali, na teorii ruchu samochodu nam to tłumaczyli, i faktycznie tak jest.
W rozważaniach tych nie miało znaczenia umiejscowienie napędu, jednak nie dotyczy to naszych samochodów, czyli 4X4 bez centralnego mechanizmu różnicowego, więc można to o bude rzucić :D :wink:
Pozdrawiam
Mam 4 jednakowe, bo zapas fabryczny jest :wink:

_________________
była :( Vitka na standartowych 235/75


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz sty 06, 2008 7:54 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr sty 02, 2008 2:26 pm
Posty: 191
Lokalizacja: Konstancin
g***o, a nie teoria... wszystko fajnie, jesli ma sie naped na przod...

moze i niewiele sie znam, ale dzisiaj odebralem swoje X90 od poprzedniego wlasciciela i wracalem E7 do Wwy, niestety poprzedni wlasciciel zaoszczedzil na oponach i zalozyl zimowki... tylko na przod!!!

jak zrobilem 360 wokol osi na dwupasmowce przy zmianie pasa (jadac 50km/h) to myslalem, ze goscia zabije... dam chyba na msze za to, ze nic za mna nie jechalo!

jutro zmieniam opony - wymienilbym komplet, ale przod ma ledwo 3 miesiace, wiec dokupie dwie nastepne do kompletu i nowki mimo wszystko zakladam na tyl...

swoja drog, kto dzisiaj jechal E7, to wyrazy wspolczucia

_________________
był Ufok (X-90), jest (chwilowo) plaskaty Peugeot 207CC (do sprzedania)


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz sty 06, 2008 8:56 pm 
Offline
Site Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt wrz 19, 2006 8:18 pm
Posty: 580
Lokalizacja: Wrocław
We Wrocku rano też była bajka - w nocy marznący deszczyk i rano ślizgawka taka, że gdybym nie siedział w aucie, to bym się wypier...

Ale jeździłem plackiem, więc nie było dramatu :wink:


Na górę
 Tytuł:
Post: ndz sty 06, 2008 11:38 pm 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 30, 2006 1:09 pm
Posty: 3237
Lokalizacja: Gdynia
drazhar pisze:
g***o, a nie teoria... wszystko fajnie, jesli ma sie naped na przod...

moze i niewiele sie znam, ale dzisiaj odebralem swoje X90 od poprzedniego wlasciciela i wracalem E7 do Wwy, niestety poprzedni wlasciciel zaoszczedzil na oponach i zalozyl zimowki... tylko na przod!!!

jak zrobilem 360 wokol osi na dwupasmowce przy zmianie pasa (jadac 50km/h) to myslalem, ze goscia zabije... dam chyba na msze za to, ze nic za mna nie jechalo!

jutro zmieniam opony - wymienilbym komplet, ale przod ma ledwo 3 miesiace, wiec dokupie dwie nastepne do kompletu i nowki mimo wszystko zakladam na tyl...

swoja drog, kto dzisiaj jechal E7, to wyrazy wspolczucia


1.Po pierwsze: Błagam nie E7 to jest DROGA KRAJOWA NR 7 :!: :!: :!: (E to numeracja europejska czyli DK7=E77)
2. Po drugie to co Ci się przytrafiło jest w 100% zgodnie z teorią :!: Auto z powodu gorszej przyczepności opon tylnej osi strzeliło bąka.
NIE MOŻNA ZAKŁADAĆ MNIEJ PRZYCZEPNYCH OPON NA TYLNEJ OSI A ZWŁASZCZA PRZY AUCIE Z NAPĘDEM TYLNEJ OSI.

_________________
Były użytkowik Vitary OR, były moderator, obecnie turystyczny autobus http://www.terracan.pl/viewtopic.php?f= ... 7&start=60


Na górę
 Tytuł:
Post: pn sty 07, 2008 9:27 am 
Offline
2" - starszy bagiennik
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr sty 02, 2008 2:26 pm
Posty: 191
Lokalizacja: Konstancin
Masmo pisze:
1.Po pierwsze: Błagam nie E7 to jest DROGA KRAJOWA NR 7 :!: :!: :!: (E to numeracja europejska czyli DK7=E77)

ok, ok... pisalem jak wiedzialem, bo dla mnie to zawsze byla "gdanska", ale ostatnio sie dowiedzialem, ze w Gdansku to jest "warszawska" :)
Cytuj:
2. Po drugie to co Ci się przytrafiło jest w 100% zgodnie z teorią :!: Auto z powodu gorszej przyczepności opon tylnej osi strzeliło bąka.
NIE MOŻNA ZAKŁADAĆ MNIEJ PRZYCZEPNYCH OPON NA TYLNEJ OSI A ZWŁASZCZA PRZY AUCIE Z NAPĘDEM TYLNEJ OSI.

Zaraz jade poszukac opon...

_________________
był Ufok (X-90), jest (chwilowo) plaskaty Peugeot 207CC (do sprzedania)


Na górę
 Tytuł:
Post: pn sty 07, 2008 3:09 pm 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 30, 2006 1:09 pm
Posty: 3237
Lokalizacja: Gdynia
drazhar pisze:
Masmo pisze:
1.Po pierwsze: Błagam nie E7 to jest DROGA KRAJOWA NR 7 :!: :!: :!: (E to numeracja europejska czyli DK7=E77)

ok, ok... pisalem jak wiedzialem, bo dla mnie to zawsze byla "gdanska", ale ostatnio sie dowiedzialem, ze w Gdansku to jest "warszawska" :)
Cytuj:
...

Dla nas drogowców to po prostu SIÓDEMKA :wink: .

_________________
Były użytkowik Vitary OR, były moderator, obecnie turystyczny autobus http://www.terracan.pl/viewtopic.php?f= ... 7&start=60


Na górę
 Tytuł:
Post: pn sty 07, 2008 4:52 pm 
Offline
2" - starszy bagiennik
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr sty 02, 2008 2:26 pm
Posty: 191
Lokalizacja: Konstancin
dobra, a i tak wiadomo o co chodzi :D

_________________
był Ufok (X-90), jest (chwilowo) plaskaty Peugeot 207CC (do sprzedania)


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl