Diagnostyka silnika system sterowania silnikiem Suzuki EPI Elektroniczne urządzenie sterujące posiada funkcje samo diagnozy polegającą na tym, że sygnały z pewnych czujników oraz elementów wykonawczych sa ciągle sprawdzane i porównywane z wartościami zaprogramowanymi. Jeśli program samo diagnostyki stwierdzi obecność usterki to w pamięci urządzenia sterującego jest rejestrowany kod tej usterki. W samochodach Suzuki lampka systemu samo diagnostyki znajduje sie na tablicy wskaźników i może wyświetlać kody migowe.  Złącza samo diagnostyki znajdują sie w komorze silnika i w kabinie przy skrzynce bezpieczników:       W celu odczytania kodów migowych: - włączyć zapłon [nie uruchamiać silnika]
- zmostkować z złączu diagnostycznym styk C i B
jeśli silnika nie można uruchomić, obracać wałem korbowym 3 do5 sekund, aby uniknąć utraty kodów należy pozostawić włączony zapłon Kody 2-cyfrowe są wyświetlane przez lampkę ostrzegawczą samo diagnostyki umiejscowioną w tablicy wskaźników w następujący sposób: - dwie cyfry są reprezentowane przez dwie serie błysków;
- pierwsza seria błysków odpowiada dziesiątkom, a druga jednostkom;
- w serii dziesiątek i jednostek błyski trwają 0,3 sekundy i są przedzielone krótkimi pauzami;
- serie dziesiątek od serii jednostek oddziela 1-sekundowa pauza;
 KODY Każdy kod zostanie powtórzony trzy razy a po nim następny w kolejności numerycznej 12--- W pamięci urządzenia sterującego nie ma żadnych kodów. Wykonać zwykłe czynności sprawdzające 13--- Sonda lambda lub jej obwód 14--- Czujnik temperatury płynu chłodzącego lub jego obwód 15--- Czujnik temperatury płynu chłodzącego lub jego obwód 21--- Czujnik położenia przepustnicy (potencjometr) lub jego obwód 22--- Czujnik położenia przepustnicy (potencjometr) lub jego obwód 23--- Czujnik temperatury powietrza lub jego obwód 24--- Czujnik prędkości pojazdu lub jego obwód 25--- Czujnik temperatury powietrza lub jego obwód 31--- Czujnik bezwzględnego ciśnienia w kolektorze wlotowym lub jego obwód 32--- Czujnik bezwzględnego ciśnienia w kolektorze wlotowym lub jego obwód 33--- Przepływomierz powietrza lub jego obwód 34--- Przepływomierz powietrza lub jego obwód 41--- Sygnał zapłonu lub obwód 42--- Czujnik położenia wału korbowego lub jego obwód 44--- Wyłącznik biegu jałowego lub obwód 45---Wyłącznik biegu jałowego lub obwód W celu zakończenia procedury odczytu kodów samo diagnozy trzeba usunąć mostek ze złącza samo diagnozy. W celu wykasowania z pamięci bez pomocy czytnika kodów należy odłączyć ujemny biegun akumulatora, na co najmniej 30 sekund odłączenie akumulatora powoduje utratę wszystkich wartości adaptacyjnych i ponowna nauka wymaga uruchomienia zimnego silnika oraz jazdy z różnymi prędkościami przez 20-30 minut oraz pozostawienia go na biegu jałowym przez 10 minut. Z praktyki kod 42 - sprawdz czy nie pękł pasek rozrządu Uwaga dla aut w wersji "amerykańskiej" - po diagnozie, należy przełączyć "cancel switch " . Znajduje się pod plastikową klapką pod kolumną kierownicy. Wystarczy przełączyć go w drugie położenie. Krótki opis (po angielsku) jest też tutaj . |